Varför denna blogg?

Om konsten att försöka leva ett klimat & miljövänligt liv.

måndag 24 januari 2011

Vegetarisk Tacopaj

I lördags bjöd vi våra gäster på vegetariskt.

Jag gjorde om ett recept jag hade så det blev lite mer "veggo & klimatriktigt"
Quorn är ju en köttersättningsprodukt som i huvudsak består av ett svampprotein, åsikterna om denna produkt är väl delad.
Själv tänker jag på transportdelen som såklart bidrar till en del utsläpp, denna produkt tillverkas inte i Sverige.
Vill man göra denna rätt, och äter kött, kan man med fördel välja svenskt lamm eller varför inte älg?!

Jag undvek "färska tomater" som det står i originalreceptet och ersatte det med krossade tomater på tetra som jag inbillar mig är ett bättre val. Rätta mig gärna om jag har fel!!

TACOPAJ

Pajskal:

4 dl vetemjöl
½ tsk salt
2 tsk bakpulver
1½ dl mjölk
50 g smält smör

1. Blanda torra ingredienser först, tillsätt vätskan. knåda ihop till en smidig deg.
2. Tryck ut i pajform.
3. Förgrädda i 175 grader ca 5-10 min

Fyllning1:
300 g Quornfärs (eller 500 g lamm, älg eller blandfärs)
1 hackad gul lök
1 dl vatten
1 påse tacokryddmix

1. Bryn färsen i smör, fräs löken mjuk.
2. Tillsätt kryddmix+ vatten, låt puttra ca 20 min
3. Fyll pajskalet med färsblandningen

Fyllning 2:
4 st hackade tomater (eller 400 g hackade i tetra)
3-4 feferoni
2 dl creme fraiche
4 msk majonäs
2 dl riven ost

1. Blanda allt, lägg som ett täcke över fyllning 1.
2. Avsluta med att lägga feferoni+ lökringar överst.
3. Grädda i 225 grader, ca 10-15 minuter tills pajen fått fin färg.

Jag serverade med en blandad bönsallad+ alfagroddar med en vinägrett, vitkål & svarta oliver.


Prova detta till helgen//Eva

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad om du vill lämna en kommentar, klicka på anonym om du inte har ett konto eller hemsida//Eva