Varför denna blogg?

Om konsten att försöka leva ett klimat & miljövänligt liv.

torsdag 20 januari 2011

PERSIKOTRÄD

För 3-4 år sen planterade vi ett persikoträd mot vår husvägg.
Första året gav det ingen frukt, året efter såg det ut som på bilden ovan.

Att kunna plocka egna persikor är SÅ HÄFTIGT tycker jag,
att hålla de små ludna frukterna och dra in doften är underbart.


Förra året uteblev skörden helt, vet inte om det berodde på den stränga vintern eller att det lilla trädet året innan bar ca 50 frukter.

Nu är jag så spänd på att se hur det utvecklar sig i år.Trädet blommar väldigt tidigt på våren så jag hoppas mina bin hittar sig dit och hjälper till med pollineringen, annars får man själv hjälpa till med en liten pensel!

I år är jag bra sugen på en vinranka, mot husväggen eller i det växthus som snart står klart.

Läser trädgårdstidningar & frökataloger och drömmer om vår!!

//Eva

1 kommentar:

  1. Även jag drömmer om vår, fast utan persikoträd.
    Får nöja mig med gräs och maskrosor!

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du vill lämna en kommentar, klicka på anonym om du inte har ett konto eller hemsida//Eva