Varför denna blogg?

Om konsten att försöka leva ett klimat & miljövänligt liv.

söndag 9 januari 2011

DAGENS SOPPA



Den klassiska söndagsmiddagen kanske inte består av soppa, men så blev det idag hos oss.

Maten står för en tredjedel av vår klimatpåverkan, om man är lite matintresserad, och vill göra något för klimatet, är det därför en bra ide att börja där!

4 ENKLA TIPS
1. Gör varannan lunch & middag vegetarisk
2. Släng inte mat
3. Ät ekologiskt
4. Ät efter säsong, undvik tomater,sallad, gurka på vintern.Välj mer vitkål, morot,kålrot & palsternacka


Dagens lunch blev ett recept jag fått av min "låtsasmoster"Sylvia.

MIXAD ROTFRUKT SOPPA

ca 8 portioner
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 msk rapsolja
4 morötter
3 palsternackor
2 potatisar
1 kålrot
1 fpk krossade tomater(370 g)
2 tärningar grönsaksbuljong
14 dl vatten
salt+peppar

1. Skär lök+vitlök i bitar.Fräs löken mjuk i rapsolja, tillsätt vitlöken efter ett tag.
2. Skala och skär alla rotfrukter i små bitar.
3. Lägg allt i grytan och tillsätt vatten, buljongtärningar, salt, peppar och krossade tomater.
4. låt koka ca 20 minuter
5. Mixa soppan så slät du vill ha den, tillsätt ev lite extra vatten.

Servera ev med en klick creme fraiche till det bröd smör och ost.


3-åringen åt med god aptit, han gillar morötter, 6-åringen var mer skeptisk.

Tur att jag också gjorde pannkakor. Alla kan väl redan receptet men jag har ALLTID i rivna morötter som ger lite fibrer och fin färg.Så här är receptet på mina.


PANNKAKISAR
3 dl vetemjöl
3 ägg
6 dl mjölk
1-2 finrivna morötter
50 g smält smör
lite salt

Vispas ihop till en slät smet
En klick smör i stekpannan
Häll i ca 1 dl smet
Gräddas på rätt hög värme vänd när ytan stelnat något.


Blir några över passar det ju att fylla med tex svampstuvning,rulla ihop, lägga i ungsäker form, på med lite ost och in i ugnen 200 grader 10-15 min.

Jag tycker det är roligt att dela med mig av mat som jag gillar hoppas någon tycker det är roligt att ta till sig detsamma!

//Eva

2 kommentarer:

  1. Hej Eva!
    Vad kul att du fortsätter blogga i Klimatpiloternas anda! Jag kommer absolut ha koll på din blogg. Tack för tipset att ha morötter i pannkakorna, det ska jag prova på barnen här hemma. Blir kanske soppa och pannkakor redan idag.
    Kram från Malin S. Klimatpiloterna

    SvaraRadera
  2. Hej Malin, vad kul att du hittade hit.

    Hoppas ni har det bra och att vi får möjlighet att träffas i vår.

    Och vad duktiga era barn var med barnutmaningen.

    Kramar Eva

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du vill lämna en kommentar, klicka på anonym om du inte har ett konto eller hemsida//Eva