Varför denna blogg?

Om konsten att försöka leva ett klimat & miljövänligt liv.

onsdag 19 januari 2011

Dagens vegetariska

Dagens middag räckte gott till matlåda!

Idag blev det
SPAGETTI MED MOROTSÅS

Koka spagettin

Såsen räckte till ca 8 personer skulle jag uppskatta
Sås:
1 gul lök, finhackad
1 vitlöksklyfta, finhackad
3 grovrivna morötter

800 g krossade tomater
1 msk koncentrerad grönsaksfond (jag tog 1 grönsaksbuljongtärning istället!)
2½ dl matlagningsgrädde
3 msk fryst persilja (om man vill)

1. Fräs lök+ vitlök i rapsolja, mjuk o glansig utan att det tar färg.
2. Tillsätt morötterna +krossade tomaterna+grönsaksfond/buljongtärning
3. Koka 15 minuter på svag värme
4. Häll i matlagningsgrädden, koka ytterligare 5 min
5. Ha i persiljan om du vill smaka av med salt+peppar

Jag serverade med riven ost till.
Barnen åt med god aptit, godare än skolans(fast de har nog "riktig"köttfärssås) var stora killens kommentar!!

Pasta hör väl inte till det mest klimatvänliga men får gå bra ibland!


//Eva

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad om du vill lämna en kommentar, klicka på anonym om du inte har ett konto eller hemsida//Eva