Varför denna blogg?

Om konsten att försöka leva ett klimat & miljövänligt liv.

torsdag 6 januari 2011

Nu börjar det grönska!

Jag gillar produkterna från Saltå kvarn, inte bara för att de är ekologiskt och biodynamiskt odlade, de har ju grymt snygga förpackningar.


Ute dröjer nog grönskan ett bra tag känns det som.
Men i mina burkar med groddar börjar det spira.

Om man som jag försöker undvika att köpa växthusodlad sallad som fraktats hit till kalla norden, och ändå vill få i sig nyttigheter är det ett jättebra alternativ.

Det är enkelt & billigt, ta en burk du har hemma, lite gles väv, gummisnodd och groddar det är allt som behövs.
Här ovan har jag mungbönor och alfa-alfa frön.

Hur groddar man?

För stora frön, bönor och linser groddar man enligt nedan:

  1. Skölj noga.
  2. Lägg dem i en burk.
  3. Häll över vatten.
  4. Sätt på en gles väv,typ silduk med en gummisnodd runt.
  5. Låt stå över natten på en mörk plats.
  6. Häll av vattnet och skölj flera gånger.
  7. Häll av överblivet vatten så att det bara är fukt i burken. Jag brukar ställa upp och ned i diskstället en stund.
  8. Ställ burken mörkt.
  9. Fortsätt att skölja två gånger dagligen tills dess att groddarna är klara.

När jag kommer till butik nästa gång ska jag införskaffa en stor påse smörgåskrasse oxå, det tycker nog barnen är kul att se hur fort det växer...kanske?!

Ha en fin snöig dag//Eva

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad om du vill lämna en kommentar, klicka på anonym om du inte har ett konto eller hemsida//Eva