Varför denna blogg?

Om konsten att försöka leva ett klimat & miljövänligt liv.

söndag 30 januari 2011

Surdeg


Till skillnad från förra inlägget som var ett riktigt snabb bröd har jag idag bakat ett bröd som tog nästan HELA DAN!!

Ja, faktiskt började det för flera dar sen.
Jag har inte provat att baka surdegsbröd förut men det verkar ju va så populärt så jag måste ju prova.

Tittade i en favoritbok som jag fick av fina kusinerna i somras,
One more slice av Leila Lindholm.

Gjorde en grund på råg.
ca 1 liter

Dag 1.
2 dl ljummet vatten
2½ dl rågmjöl
1 msk honung

1.Vispa vatten+mjöl+honung till en slät massa.Täck med plastfolie låt stå i rumstemperatur i 2 dygn.

Dag 3.
1 dl ljummet vatten
1 dl rågmjöl

2.Tillsätt vatten och mjöl under dag 3, vispa massan slät igen.Täck med plastfolie, låt stå i rumstemperatur 1 dygn.

Dag 4.
1 dl ljummet vatten
1 dl rågmjöl

3.Tillsätt vatten+mjöl under dag 4,vispa massan slät.Täck med plastfolie låt burken stå i rumstemperatur 1 dygn.

Och så hittade jag ett recept jag ville göra det var på surdeg av vete, OK, jag provade med rågsur ändå.
Här går det åt en jättestor bunke!


GREKISKT LANTBRÖD
2 stora bröd

30 g färsk jäst
8 dl ljummet vatten
2½ msk salt
6 dl surdeg av vete
2 msk ljus sirap
20 dl vetemjöl special

1. Smula jäst i en bunke lös med vatten.Tillsätt salt, surdeg+sirap.
2.Tillsätt lite vetemjöl i taget, knåda degen ca 15 min med maskin
3. Jäs degen i bunken till dubbelstorlek ca 2 timmar
4. Knåda degen och baka ut till 2 runda bröd och lägg på plåt med bakplåtspapper.strö över vetemjöl jäs under duk ca 1! timma.
5. Sätt ugnen på 250 grader
6. Snitta bröden med 3 diagonala snitt med vass kniv, ställ in plåten i mitten av ugnen.
Ställ en plåt med hög kant på botten av ugnen häll 1 dl vatten i den,för att brödet ska få en fin skorpa. Sänk därefter värmen till 220 grader grädda bröden i 40-50 minuter de ska få ordentligt med färg.


Mina bröd jäste så mycket så när jag skulle ställa in dem i ugnen tog de liksom emot kanten på skenorna i ugnen, jag fick därför ställa dem överst, då kom de ju väldigt nära gallret så de fick väl lite för mycket färg.

Ja det var mitt första surdegsbröd//Eva

1 kommentar:

  1. Mums vad de ser goda ut!!! Fick One more slice av mamma i julklapp och den är ju så bra! Måste testa surdeg när jag kommer hem från Sälen!
    Kram Emma

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du vill lämna en kommentar, klicka på anonym om du inte har ett konto eller hemsida//Eva