Varför denna blogg?

Om konsten att försöka leva ett klimat & miljövänligt liv.

söndag 23 januari 2011

Nybakat till frukost

Lyxigt att på helgen kunna vakna till doften av nybakat, ja det var i alla fall vad mannen gjorde.
(Nån annan måste ju gå upp och baka då)

En av mina favoritböcker om mat är Leilas "A piece of cake"
Därifrån hämtade jag recepten nedan.

"MAMMAS GODA TEKAKOR"
10 st

5 dl mjölk
4 dl havregryn
½ msk salt
1 msk ljus sirap
150 g smör
25 g jäst
8-9 dl vetemjöl special

1. Värm mjölken till 50 grader, häll i havregrynen, salt + sirap.Låt blandningen svälla 20 min.
2. Smält smör rör ned i grynblandningen.
3. Smula ned jästen, blanda ordentligt.
4. Tillsätt vetemjölet, lite i taget till en lös deg.
5. Jäs under bakduk ca 30 min.
6. Sätt ugnen på 225 grader
7. Knåda degen på mjölat bakbord, dela i tio delar, kavla ut till runda kakor ca 1 cm tjocka.
8. Nagga dem med gaffel, jäs under bakduk på plåtar med bakplåtspapper i ca 30 min.
9. Grädda i mitten av ugnen i ca 10 min.



Igår gjorde jag denna goda kaka till kaffet ( fast utan citronbasilika som jag har på bilden)

Morotskaka
3 ekologiska ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1.5 tsk malen kanel
1 tsk malen kardemumma
½ tsk malen ingefära
1 nypa salt
1.5 dl solrosolja
4.5 dl rårivna morötter

Frosting
60 gr mjukt smör
4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
skal av 1 lime
100 gr philadelphia

1. Sätt ugnen på 150 gr.
2. Vispa ägg och socker pösigt.
3. Blanda torra ingredienser och vänd ner i äggsmeten.
4. Tillsätt olja och rivna morötter.
5. Häll smeten i smord och bröad form, 24 cm.
6. Grädda i ugn ca 55 minuter.
7. Låt kakan svalna.
8. Vispa alla ingredienser till frostingen krämigt. Bred över kakan.



Det blev lite kvar så det kanske blir en bit nu till 11 kaffet!?
Ha en vilsam söndag//Eva

2 kommentarer:

  1. Hej! Jag gjorde tekakorna som vart jätte populära här hemma så nu vill alla både man och barn ha de. Jag har gjort de lite nyttigare och tillsatte hälften dinkelmjöl hälften vetemjöl andra gången och de vart precis likadana.//Åsa

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du vill lämna en kommentar, klicka på anonym om du inte har ett konto eller hemsida//Eva