Varför denna blogg?

Om konsten att försöka leva ett klimat & miljövänligt liv.

söndag 30 januari 2011

Drömmer om en köksträdgård


Baksidan första sommaren, vi la ut stockar och la potatis direkt på joden, dessa täcktes sen med ett tjockt lager av halm, på hösten kunde fina,rena, potatisar plockas och gräsmattan var död och gick bra att gräva bort.

När vi flyttade till Söderäng för 8 år sen fanns det just inga trädgårdsland, eftersom jag alltid varit intresserad av att odla så var det självklart att det måste vi ha!!


Just nu sitter jag och fantiserar om hur fantastiskt odlingsåret 2011 ska bli.

I somras började det bli som jag i huvudet länge tänkt, runt odlingsrutorna har mannen lagt betongplattor som inhandlats på blocket, såna där med sjösten som nästan ingen vill ha, de blir jättefina "upp och ner".
Det är mycket berg under så landen blir lite grunda varför en liten trä-sarg runt odlingarna gör att man kan fylla upp med lite mer jord.
En häck av hallon på högersida och vinbärsbuskar närmast ramar in köksträdgårds delen.

Men lite höns har ju länge stått på önskelistan...och ett litet växthus.
Varför inte kombinera, mannen och pappa påbörjade bygget, av mig ivrigt påhejade!

Här läggs taket, begagnade fönster och dörrar från Blocket, man hittar mycket där!
En liten "glugg" mellan växthus och hönshus gör att under vintern kan hönorna gå ut och krafsa i jorden som finns kvar i odlingsbäddar och gödsla lite på köpet.
Ja, så är tanken i alla fall.

Men så kom vintern hastigt och bygget avstannade i väntan på vår, panel fattas och fönster på baksidan, bara nu värmen kommer, och byggarbetarna får lite arbetslust, så ska det nog bli klart.


Själv sitter jag och kollar in RUNÅBERG FRÖER på nätet och vill ha i stort sett alla deras olika fantastiska ekologiska fröer! Så mycket nytt man nu kan ha i växthuset!
Blev också otroligt inspirerad av "Landet Krokus" som gjort en fantastisk skiss på sin köksträdgård, kolla HÄR.

Är det kanske nån som vill byta fröer eller plantor så småningom? Man gör ju oftast inte av med alla, och så ligger fröer och blir ibland dåliga tills året därpå.

Och vilka höns ska jag ha, är ju lite kär sen tidigare i kochin, men har sett många jag kan tänka mig, tips? Ca 8 st har jag i alla fall tänkt mig, och tupp såklart, så man får kycklingar!

Drömmer vidare, i väntan på vår//Eva

2 kommentarer:

  1. Hej Eva! Va kul att du hittade mig så att jag kunde hitta dig! :) Oj så avis jag blir på dig som har plats för ett sånt stort trädgårdsland! Och hönshus! Vill oxo ha!!! :)
    Kul att du gillade min skiss. Har redan börjat ändra i den.. ;)
    Kram,
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  2. Hej! Följde länken från mitt hönshus och tycker du har jättefina bilder och det ser så härligt ut i köksträdgården!! Hönshuset är verkligen superfint!!:-)

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du vill lämna en kommentar, klicka på anonym om du inte har ett konto eller hemsida//Eva