Varför denna blogg?

Om konsten att försöka leva ett klimat & miljövänligt liv.

torsdag 13 januari 2011

MILJÖPOLIS


Eftersom jag ändå var inne i Askersund idag, på en inspirationsträff om omställning, mer om det senare, passade jag på att först slänga lite sopor, eller återvinningsbart kanske man ska säga, på Askersunds Kretsloppsstation.


Sen var det som sagt träffen på cafe Tutingen med inspirerande människor från bygden som har förstått hur viktigt det är att ställa om från fossilt bränsle och lära sig att leva på att annorlunda sätt än vi gör idag.
Ide´n kommer från England.
Transition Towns-rörelsen finns i den lilla orten Totnes i sydvästra England där grundaren Rob Hopkins verkar.

Mer om det en annan gång....

Klockan hade hunnit bli rätt mycket när jag gick in på konsum, eller COOP, heter det väl nu.
Det som kan upplevas som något negativt med att ha fått upp ögonen för hur man handlar klimatsmart är ATT DET TAR SÅN TID!!

Varenda vara ska vändas och vridas på undersöka ursprungsland och tillverkningsland, man får springa och fråga personal om morötterna från Gotland verkligen är de närmsta de har, fundera på om det går fraktfartyg från en viss del av världen eller om varan fraktas det med flyg...osv osv...


Ibland finns det ju flera bra alternativ, blev lite konfunderad över hur olika jämförspriser dessa båda grönsaksbuljonger hade...det fick bli en av varje. Båda var ju ekologiska och kravmärkta.
Toppen!


Undrar om ungarna märker nån skillnad.
Både rättvisemärkt och kravmärkt.Den MÅSTE ju va godare!!!


Eftersom jag själv nu börjat med biodling måste man ju kolla in honungshyllan.
Här var jag tvungen att fråga personalen vad som räknas som "trakten"

Den som stod på hyllan var från Skärblacka, kan det ligga 8 mil härifrån?
Ja, det är ju mer "trakt" än Spanien som stod bredvid, eller Tyskland som stod under.
Kravmärkt var den men bar inte biodlarnas märkning, vilket gjorde det hela förvirrat.

Jag föreslog den hjälpsamma personalen att ta ner skylten och kontrollera hur det låg till, vilket hon skulle göra.

Nu började det närma sig stängningsdax så jag fick sluta att leka miljöpolis, packa i mina tygpåsar och bege mig hemåt.

Nu klurar jag på en UTMANING till er som vill hänga på, det handlar såklart om mat.
Mer om det en annan dag.


Sov gott önskar en sömnig Eva

Ps: Du måste läsa Maja Söderbergs vision om butiken som inte slänger något.Klicka HÄR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad om du vill lämna en kommentar, klicka på anonym om du inte har ett konto eller hemsida//Eva