Varför denna blogg?

Om konsten att försöka leva ett klimat & miljövänligt liv.

tisdag 18 januari 2011

Aborre-en klimatvänlig firre


Igår var det fiskmiddag här på Söderäng.
Jag har turen att ha en far som gillar att fiska.
Nu låg det några aborrfileér i frysen fiskade i höstas gissar jag, i Vättern.


Fileérna doppar jag först i lite rågmjöl, sen i uppvispat ägg och sist i ströbröd blandat med salt & peppar. Steks sedan i smör på medelhög värme i stekpannan några minuter på varje sida.Busenkelt!

Jag gjorde ett hemlagat potatismos, brukar alltid ha i lite riven muskot, det blir gott tycker jag.
Smörstekt spenat och vitkålsallad & morotstavar till.

Hade varit gott med en citronklyfta men jag valde bort det.

Ludde gillade "byxbensfisken" skarpt, hjälper ju att det är morfar som dragit upp den, nästa gång kan Ludde kanske följa med, tror att barn blir mer intresserade av mat om de ser var det kommer från "på riktigt" alltså inte från frysdisken i affären!!


Läs mer om hållbara fisksorter HÄR.

Ät gärna


  • Abborre (insjö)
  • Blåmusslor och ostron (odlade)
  • Flundra/Skrubbskädda
  • Gädda (insjö)
  • Gös (insjö)
  • Havskräfta (burfångad)
  • Hoki
  • Hummer
  • Lake (insjöar)
  • Makrill
  • Sej/Gråsej
  • Sill/Strömming
  • Torsk (Barents hav/Östersjön)

Avstå från


  • Hajar/Rockor
  • Havskatt
  • Hälleflundra
  • Marulk
  • Svärdfisk
  • Tonfisk
  • Tropiska räkor (jätteräkor, kungsräkor, scampi)
  • Ål

Blir man smart av fisk, hoppas det?!

//Eva

1 kommentar:

  1. Ett latt och gott recept pa fiskterrin.1 kg 200gr blandat torsk och plattfisk. 12agg. En liten burk tomatconcentrat 70 gr. Court bouillon dvs fiskbuljong.Salt och peppar. Sjud fisken (den kan vara djupfryst) i buljongen sila den skar i sma bitar. Vispa aggen salta och peppra och hall i tomatconcentratet. Lagg i en smorad avlang form och stall det i vattenbad i ungnen i minst en tim. Servera kall med hemlagad majonnas som man blandar med lite ketchup. Jag gor majonnas pa ett helt agg och en gula en matsked hallonvinager en tesked senap och solrosolja salt och peppar. Lagg alla ingredienserna utom olja forstas! Blanda med en mixerstav (heter det sa) och samtidigt som man mixar haller man i oljan tills det tjocknar. Vispa aggvitan som blev over och blanda ner i majonnasen. Obs ingrediensena maste ha samma temperatur!

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du vill lämna en kommentar, klicka på anonym om du inte har ett konto eller hemsida//Eva