Varför denna blogg?

Om konsten att försöka leva ett klimat & miljövänligt liv.

tisdag 17 maj 2011

Underbar Rabarbermarmelad


Nu är ju rabarbern som finast, är du lycklig och har en stor planta kan du ju göra en läcker rabarberpaj,saft eller varför inte prova denna underbara marmelad att ta fram ruggiga höstdagar.

RABARBERMARMELAD MED VANILJ

ca 1 ½ liter färdig marmelad

1 kg rabarber i mindre bitar
1 kg strösocker
2 vaniljstänger

Snitta upp vaniljstången o skrapa ur vaniljfröna med en liten sked.
Lägg alla ingredienser, den urskrapade vaniljstången med, i en stor kastrull.

Jag brukar låta stå några timmar så smälter sockret o det bränner inte fast så lätt.
Låt koka på svag värme under lock, ta av locket efter ca 20-30 min.

Koka sakta ytterligare ca 40-60 min till marmeladkonsistens.
Passa noga & rör om ibland.

Häll upp på väl rengjorda burkar, förslut väl.

Hur vet man när det är marmeladkonsistens då?
Ta ett platt fat som du haft i frysen eller kylen, häll en liten klick av marmeladen, dra med fingret rätt över klicken, när det inte flyter ihop utan blir en liten "gång" är det klart!

Nu regnar det här hos mig,välbehövligt!!

//Eva

2 kommentarer:

  1. Jag brukar göra en fläder och rabarbersaft som är himmelskt god! :-)

    SvaraRadera
  2. Mums!! Måste jag pröva, hoppas bara att mina rabarber växer till dig, det är så dålig fart på dem i år!
    Kram Emma

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du vill lämna en kommentar, klicka på anonym om du inte har ett konto eller hemsida//Eva