Varför denna blogg?

Om konsten att försöka leva ett klimat & miljövänligt liv.

torsdag 19 maj 2011

En gök & lata morgonfrallor

Av degen jag satte igår blev det nybakade morgonfrallor.
Jag gillar doften av nybakat på morgonen, dessa var så enkla så de skulle man kunna göra varje morgon(ja, nästan i alla fall)

LATA MORGONFRALLOR
ca 20 st
½ pkt jäst
5 dl kallt vatten
1 msk honung
1 msk olivolja eller annan olja man gillar
2 tsk salt
några tsk stött anis & fänkål (om man gillar det)
12 dl rågsikt

1. Rör ut jästen i det kalla vattnet.
2. Tillsätt honung+salt+kryddor+olja
3. Arbeta in mjölet lite i taget.
4. Täck med handduk och ställ i kylen över natten.
5. Sätt ugnen på225 grader på morgonen.
6. Häll degen på mjölat bakbord,knåda inte!
Strö över lite mjöl,skär i bitar och lägg på plåt med bakplåtspapper
7. Grädda ca 20 min.

Efter lämning av barn på dagis & skola hörde jag göken här hemma för första gången i år.
Förra året var han galen!
-Åh,hör du göken,sa man först.
Efter några veckor...
-KAN INGEN FÅ TYST PÅ DEN DÄR GÖKEN!!

Tänker också på min mammas farbror som i ett lite förvirrat tillstånd i slutet av sitt liv pratade om göken och beskrev den som så vacker med alla sina färger,ehh, den är väl den mest färglösa av fåglar om man nån gång ser den, men låter fint gör den...ett tag!

Ha en fin dag//Eva

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad om du vill lämna en kommentar, klicka på anonym om du inte har ett konto eller hemsida//Eva