Varför denna blogg?

Om konsten att försöka leva ett klimat & miljövänligt liv.

torsdag 5 maj 2011

Nu blommar persikan!

Inte bara jag som är lycklig över det, denna humla formligen grävde sig in i varje blomma uppenbart påverkad av något den gillade!

Lite sämre verkar det för mina bin, vid kollen för några veckor sedan var kakorna angripna av möss,de hade hittat ett bra ställe att vara på under vintern uppenbarligen.
trots detta såg bina ut att vara ok,nya outbyggda ramar sattes in och sen har de flugit för fullt i vårsolen med bena fulla av pollenklumpar...tills häromdan när snön kom!

Igår när jag gjorde en snabbkoll för att förvissa mig om att de hade foder låg flera döda på flustret och jag kunde inte se spår av yngel...vilket får mig att undra om det verkligen finns nån drottning?!
Nu är det bara att hoppas på varmare väder och kolla igen om någon vecka eller så,håller tummarna,vill SÅ gärna att de ska klara sig så jag kan bli en "riktig biodlare" och praktisera allt jag lärt mig på vinterns bikurs!

På söndag ska jag i alla fall stå och göra reklam för den lokala Biodlarföreningen på Plantbytardagen i Hembygdsgården i Askersund.
Skulle ha varit på Matworkshop med Maja Söderberg som tyvärr blev inställd pga för få deltagare.

Ha det fint//Eva

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad om du vill lämna en kommentar, klicka på anonym om du inte har ett konto eller hemsida//Eva