Varför denna blogg?

Om konsten att försöka leva ett klimat & miljövänligt liv.

söndag 8 maj 2011

Solig helg med blommor & bin...

Jag tillbringade lördagen tillsammans med 10 andra förväntansfulla deltagare på föreläsning och Workshop med Maja Söderberg.
Efter att ha tittat på inspirerande bilder från Majas egna trädgård,som hon nästan är självförsörjande på grönsaker på, fortsatte en faktaspäckad del om det grundläggande när man ska odla sin egen mat!

Det ska ju börjas i tid...kanske han så småningom kommer hjälpa mamma Cecilia med ogräsrensning?


I fikapausen passade några på att få lite luft och sol.

Sen kom ett pass med uppgiften att skissa upp sina egna trädgårdsplaner utifrån en fyra-årig växtföljd.
-Men jag vill inte ha kålväxter...
-Kan jag ha salladen med rotfrukterna?...-
Kompostjorden ska jag bara lägga den överst,eller mylla ner den?...
-Jag tyckte det var otäckt att döda den första men sen gick det lätt(om mördarsniglar)

Frågorna och diskussionerna var många och livliga och Maja hjälpte till att få det bästa resultatet för var och en.

Hur ser det ut nu igen...

Jag kände mig full av inspiration och hade såklart köpt nya boken "Sju årstider i Majas kök" som jag läste som kvällslektyr tills ögonlocken blev tung och John Blund hälsade på.

För på söndagsmorgon var det dax igen att bege sig till Hembygdsgården i Askersund på plantbytardag.
Många kom på förmiddagen för att hitta några nya växter till sin trädgård

Mia från Kopparbergs gård hade både sina fina marmelader, olivolja och annat ätbart och tomatplantor.

Naturskyddsföreningen som stod som arrangör hade lite tävling och barnen kunde göra sin egen fröbomb!

Jag hade hämtat lite bin i en visningsram hos en kollega i biodlarföreningen och honung från en annan.
Lena, som är ordförande i Södra Nerikes Biodlarförening, och jag pratade biodling och lät de som var intresserade smaka honung.

Väl hemma hann jag njuta lite av försommarvärmen och körsbärsträdet som fullkomligt surrade av humlor & bin!


maken hade hunnit fixa en hel del med att färdigställa växthuset trots att barnen var hemma och kivades...

och han överraskade mig med att ha byggt en bibänk!!
Det är kärlek!

Nej nu är det nog sovdax,det är ju arbetsdag imorgon.

//Eva

1 kommentar:

  1. Tack själv.Jag blev så inspirerad att jag nu har grävt i dagarna två.Ja,inte hela tiden,det är förstås lite ansträngande men fint blir det och oj vad ogräs det blir.Imponerad av allt vi fick oss till livs i lördags och nu har jag även provlagat Majas nässelpaj vilken smakade alldeles utmärkt.Lite nya smaker men mycket angenäma.
    Det känns som det trots allt finns hopp för framtiden med allt duktigt engagemang.Kämpa på önskar B-Å

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du vill lämna en kommentar, klicka på anonym om du inte har ett konto eller hemsida//Eva