Varför denna blogg?

Om konsten att försöka leva ett klimat & miljövänligt liv.

fredag 20 maj 2011

Eget fiskrökeri hemma!

Inspirerad av boken "Kokbok utan kok" Sweco, som Thomas, en av klimatpiloterna förärade oss andra piloter tänkte jag prova fiskrökeri på hemmaplan.

Boken utmanar oss att använda alternativa sätt att laga mat på, såhär kan man ta tillvara värmen från bastuaggregatet eller grillen.

Pappa hade fått en sik i morse som jag fick.
Den la jag i saltlag några timmar till ½ kg fisk behövs:
1 l ljummet vatten
2 dl salt
1/4 dl socker

Blandas samman och lägg fisken i detta.


Sen behövdes en plåtburk,typ en gammal kakburk, jag offrade en låda från IKEA.
Lite hönsnät/kycklingnät
1 näve rökspån, jag tog fram kniven och några vedträn och karvade till några.
Kryddor, jag hade rosmarinkvistar & enris.

Böj till hönsnätet så det kommer upp en bit från botten.
Lägg spånet & kryddor i botten
Gör några hål i burkens lock, jag tog spik och hammare.
Lägg fisken på nätet.
Sätt på locket.


Ställ burken på värmekällan, här i grillen.
Efter några minuter börjar det ryka
½ kg fisk tar ca 15 min att bli klart.
Var försiktig när du öppnar locket,grytlappar är ett måste.


Såhär blev resultatet, detta var ju jättekul och enkelt!

Serverades med kok potatis,Karintorp tomater,morötter & kall sås på creme fraiche med kryddgrönt från trädgården.

Fredagsgott, ha en fin helg//Eva

2 kommentarer:

  1. Hej Eva! Vad enkelt du får det att verka! Min pappa hade en egen röklåda... men det var länge sedan jag smakade hans fisk och jag kommer faktiskt inte ens ihåg hur det smakade! Så ... hur smakade det? Veronica

    SvaraRadera
  2. Det blev riktigt gott!
    Nästa gång ska fisken dock få ligga lite längre i saltlag eller ingniden i salt i dubbla plastpåsar i kylen ett dygn som jag fick ett tips om.

    //Eva

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du vill lämna en kommentar, klicka på anonym om du inte har ett konto eller hemsida//Eva