Varför denna blogg?

Om konsten att försöka leva ett klimat & miljövänligt liv.

måndag 2 maj 2011

Gott av ogräs


Det är ju inte alltid man skuttar av glädje av ogräs,snarare tvärtom.
Men just de första späda nässlorna är ju så fina...och goda...och fullproppade av C-vitaminer har jag hört!



Plockade några dl toppskott häromdan och gjorde en smarrig paj.


En "vanlig"pajdeg,typ 150 g smör 3 dl mjöl.lite salt och 1 dl sesamfrön som jag gillar+lite iskallt vatten då!
Vilar nån timma i kyl, kavlas kläs i pajform naggas, förgräddas 225 grader 10-15 min.
Vet inte exakt,brukar gå på känn.

Nässlorna sköljdes,förvälldes lätt i lite saltat vatten,hälldes av frästes i smör tillsammans med purjo så de n blev glansig.
Fyll pajskalet,jag hade lite blåmögelost som jag smulade ner+ en äggstanning av 3 ägg, några dl mjölk (eller lite mjölk+grädde efter samvete)salta peppra och ...swich in i ugnen 225 grader 20 min kanske.?!

Njöts med en sallad på blandade bönor,hyvlad morot och kryddgrönt från trädgården.

Visst är våren helt underbar! Pärlhyacinter,såna man köpt i kruka som jag planterat förra året.

Tulpaner,ett litet konstverk i sig,
snart kommer mina Queen of night och ljusrosa som är SÅ fina tillsammans!

Oj,det är mycket att fixa med nu,i trädgården och i alla föreningar jag är med i...och i helgen kommer Maja Söderberg, det ska bli så kul och inspirerande att träffa henne!

Ha det fint,trots snö som dyker upp ibland//Eva

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad om du vill lämna en kommentar, klicka på anonym om du inte har ett konto eller hemsida//Eva