Varför denna blogg?

Om konsten att försöka leva ett klimat & miljövänligt liv.

söndag 22 maj 2011

Mår bina bra?

Foto:Anders Foglander.

I fredags var jag tvungen att kolla mina bin igen.
Förra gången kunde jag inte se några yngel och fick ångest för att samhället saknade drottning.

Har sett enstaka bin på flustret som verkat flygförlamade och undrar om de inte har vatten (fast jag har ställt en vattenanordning i närheten) och fått majsjuka eller om de är angripna av Nosema?!


Ser det inte ut som något bi har väldigt uppsvälld bakkropp, vilket kan tyda på att de inte kan tömma tarmen som de ska?

Knappt halva lådan är fylld av bin, men jag kunde till min glädje se larver och täckt yngel.
De outbyggda ramarna som hängdes in förra gången har det inte hänt något med, finns det inga byggbin än kanske?

Kunde aldrig drömma om att det innebar såhär mycket vånda att ha bin, blir osäker på precis allt känns det som...

Tror att kupan står lite för fuktigt och mörkt placerad, men det är inte bara att flytta har jag förstått.
½ meter om dagen har jag läst, eller flera kilometer och flytta tillbaka om två månader... eller täppa för flustret med gammalt gräs och låta bina äta sig ut...HJÄLP.
Det blir nog ett akut-telefon-samtal till Lennart imorgon!

Jag vill verkligen inte förlora fler bin än nödvändigt när de redan är svaga.


Bi good//Eva

1 kommentar:

  1. Jag är glad att jag hittat till din blogg, fler i bloggvärlden som försöker leva klimatvänligt värmer i hjärtat! =)

    Och det är verkligen hur coolt som helst att du har bin! Jag hoppas verkligen det går bra för dom och att det kommer nya bin, för den här världsomfattande bidöden är verkligen otäck.. Och det kommer ändå från mig - som har hysteriskt bi- och getingfobi! Men man undrar ju vad som händer med våra ekosystem när bin världen över bara dör..

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du vill lämna en kommentar, klicka på anonym om du inte har ett konto eller hemsida//Eva