Varför denna blogg?

Om konsten att försöka leva ett klimat & miljövänligt liv.

torsdag 31 mars 2011

Barnen är vår framtid...

...därför tycker jag det är viktigt att de får med sig tankar om miljö & klimat både från hemmet och skolan.
Blev riktigt glad när jag läste om Snavlunda skolas tankar om "Varumärket Snavlunda"
Deras hörnstenar ska vara,språkutveckling,samspelsträning
,närmiljö med inriktning mot natur,teknik och hållbar utveckling,samt matematik.

Den nya skolan håller just nu på att färdigställas, byggd i trä och med sedumtak och med en del miljötankar i bygget om jag förstått det hela rätt.

Mina två barn kommer alltså få fina förutsättningar om bara allt blir så bra som det låter på pappret!!

Vad kan man göra hemma som är enkelt och får in miljötankar i vardagen,kom med förslag!


Välja bra böcker som tilltalar både barnet och dig vid sängdax?



Castor hör till en av mina favoritfigurer. Den söta bävern som med hjälp av sin lilla kompis Frippe gör vardagssysslor på ett mycket pedagogiskt och enkelt sätt.
De snickrar,syr,byter punka,bakar kaka och i denna bok ODLAR.
När Castors blomma har vissnat planterar han och Frippe vita bönor istället. Det blir både blommor, blad, nya bönor att plantera och en smaskig måltid.

Det är Lars Klinting som gjort den .Passar barn 3-6 år.
HÄRkan du köpa den till bra pris på nätet.


Låt er inte luras av att det är 1 april, ha en fin dag//Eva

2 kommentarer:

  1. Hej vännen!
    Ja, Castor är ju heeelt underbar! Annie har tre av dem, så jag måste kolla din länk för att se om det finns fler! Speciellt Castor odlar är en favvo hos oss! Bilderna är ju fatastiska också!
    Kram och revlig helg!

    SvaraRadera
  2. Hej Eva!
    Alvin har alltid älskat castor och även Hanna. Alvin har en idé om att man skulle kunna videofilma när han själv spelar castor, kanske är detta en idé ludvig också vill vara med på det är både kreativt och roligt. Jag tänkte också bygga fladdermus holkar när det blir lite varmare ute för fladdermusen är ju en utrotningshotad art kanske ni vill vara med på detta?
    Ha en riktigt trevlig helg Åsa

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du vill lämna en kommentar, klicka på anonym om du inte har ett konto eller hemsida//Eva