Varför denna blogg?

Om konsten att försöka leva ett klimat & miljövänligt liv.

söndag 20 mars 2011

Älskar vilt...

...och har man inte det i frysen får man ta quorn?!

I första numret av ICA:s tidning Buffé fanns recept på:

JÄMTLÄNDSK "VILT"GRYTA

4 pers

1 påse quornstrimlor (300g)
1 dl torkad svamp tex trattkantareller
1 gul lök
1 tsk enbär
2½ dl matlagningsgrädde
½ dl portvin (uteslöt jag)
1 tsk torkad rosmarin
2 tsk svart vinbärsgele
1 ½ msk soya
ev lite hackad persilja
smör till stekning

1 Blötlägg svampen i 2 dl vatten ca 15 min.
2. Skala o hacka löken.Stöt enbären i en mortel.
Fräs löken utan att den tar färg i 1 msk smör i en stor stekgryta.
3. Häll av svampen, spara blötläggningsvattnet.
Tillsätt svamp o quornstrimlor till löken, låt fräsa ca 4 min.
4.Häll på grädde, ev portvin, ca 1 dl av blötläggningvattnet.Rör ner rosmarin, enbär, gele och soya. Krydda med 1 krm peppar och ev lite salt. Låt småkoka ca 5 min under lock.
5. Strö ev över lite persilja.

Jag serverade med hasselbackspotatis, kokt broccoli, groddar och svartvinbärsgele.


Riktigt gott tyckte alla i familjen att det var//Eva

2 kommentarer:

  1. Låter ju supergott! Bara ett problem för mig...sedan jag läste "hemlige kockens" bok om matfusket, så har jag väldigt svårt för quorn. Det är tydligen väldigt mycket "konstgjort" i den, ingen äkta vara sålunda. Synd, för det är gott.
    Kram Cecilia Niklasson

    SvaraRadera
  2. Cecilia, är själv lite skeptisk egentligen.
    Men har inte du en gubbe som jagar,hare eller rådjur funkar nog fint.Måste ju bara koka lite längre såklart!

    //Eva

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du vill lämna en kommentar, klicka på anonym om du inte har ett konto eller hemsida//Eva