Varför denna blogg?

Om konsten att försöka leva ett klimat & miljövänligt liv.

måndag 28 mars 2011

Längtar ni ut små plantor?


Idag är nog mina småplantor glada att de står inomhus och slipper snöyran därute.
Ja såhär mycket snö har jag fortfarande utanför fönstret, fast det är helt bart några mil härifrån!


Det är väl ingen odling man skryter över, jag har ingen extrabelysning eller andra finesser, de står i fönsterkarmen, inte så varmt, men så ljust jag kan få det.
Detta är mina små chiliplantor.


Här tre olika sorters tomater.
Solanum lycopersicum 'Striped Cavern', Solanum lycopersicum 'Black from Tula' ,Brandywine'
Solanum lycopersicum '

Äppelgurka,Cucumis sativus L. 'Lemon', tre av fem frön grodde.
Av dessa ska det bli små runda gurkor, låter kul tycker jag.


Kronärtskocka,Cynara cardunculus L. (Scolymus-gr) 'Green Globe'
Alla sju frön jag planterade grodde, har aldrig provat att ha kronärtskocka förut så det ska bli kul.

Auberginen kom det inte upp något i nån kruka kan det ha vari nåt fel på fröna, det borde synts nåt nu annars!?


Till nästa vecka ska fler frön i jorden.


Har försökt satt mig med ritning över kökslandet men får aldrig ro att göra den helt klar.


Trevlig dag, om ni nu har snö eller sol//Eva

4 kommentarer:

  1. Aubergine är jättesvåra att driva upp tycker jag. Har försökt enandra omgång nu som får stå på värmeplanka. Kanske de är mer sammarbetsvilliga.

    SvaraRadera
  2. Men vad du är duktig Eva! Jag har ens aldrig försökt att odla, men någon gång kanske ska vara den första?
    Vad mycket snö ni har kvar uppe hos er! Här är det helt bart, eller var tills i morse kanske ska tilläggas ;-)
    Kram Emma

    SvaraRadera
  3. oj oj min o dotterns tomatodling har inte alls kommit lika långt...vår ser alldeles fjuttig ut i jämförelse med din!
    Jättefin sida det här förresten!!!
    Kram Cecilia Niklasson

    SvaraRadera
  4. Äppelgurkan är jättegod. Köpte den tidigare av en Krav-odlare här i närheten. Tyvärr hinner hon inte odla till försäljning längre utan inriktar sig på familjens behov. Gott så.

    Lycka till med odlingarna =)

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du vill lämna en kommentar, klicka på anonym om du inte har ett konto eller hemsida//Eva