Varför denna blogg?

Om konsten att försöka leva ett klimat & miljövänligt liv.

söndag 20 februari 2011

Söndag på Söderäng

Idag känner jag att det blivit en del gjort här hemma.

Startade dagen med Gudstjänst i Norrabergskyrkan, därefter söndagmiddag som svärföräldrarna hade med hit till oss, en god köttgryta, vi bidrog med potatis.

Sen kom äntligen mina fröer i jorden, nu står de i fönstret och väntar på vårens solstrålar.

Farmor och farfar tog med Ludvig som har sportlov nästa vecka hem till sig så det blev så lugnt här (konstigt hur två barn kan höras så mycket mer än ett?!)

Lika bra att göra en insats och baka veckans ranson av bröd.
Det blev flera bröd, FRUKTLIMPA, ANNAS HAVREBAGUETTER (står i kylen och jäser över natten till nybakat frukostbröd,receptet kommer senare)


Ett av mina favoritbröd:

MAMMAS LIMPOR


50 g jäst
1/2 l ljummet vatten(37 grader)
2 ägg
150 g farinsocker
1 msk salt
1 kg rågsikt
1 dl vetemjöl

1. Lös jästen i lite av vattnet.
2. Tillsätt ägg, vatten och farin.
3. Arbeta in salt och mjöl lite i taget. Spara vetemjölet till utbakningen.
4. Dela i 3 delar,knåda in vetemjölet och forma till limpor.
5. Lägg på bakplåtspapper eller smord plåt.
6. Låt jäsa minst 1 timma under bakduk
7. Grädda i 175-200 grader i 25-30 minuter.
8. Låt svalna på galler under bakduk.


Nu på kvällen fick jag och maken en lugn stund tillsammans vid middagsbordet.
Jag har ju turen att ha en far som förser oss med kantarellen, så det finns fortfarande gott om det i frysen.

KANTARELLTOAST med vitkål & bönsallad


Smörfräste kantareller och lök + vitlök i stekpanna på medelvärme i rikligt med smör tills de "hoppar" i pannan.
Då slår jag på grädde, ca 1-1½ dl till två pers(eller efter samvete)
Låt koka ihop så det blir krämigt.
Fördela på 4 formfranska och toppa med lite riven ost.
Gratinera i 200 grader ugn några minuter.

Serverade med finstrimlad vitkålsallad, blandade bönor och en god vinägrett!

Ett glas rött(eko) till mig, svartvinbladsaft till mannen!

Trevlig kväll och en bra sportlovsvecka till er som börjar den nu!!//Eva

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad om du vill lämna en kommentar, klicka på anonym om du inte har ett konto eller hemsida//Eva