Varför denna blogg?

Om konsten att försöka leva ett klimat & miljövänligt liv.

fredag 11 februari 2011

Gammal & grå!


Fortsätter på samma tema som jag skrev om i min Tapetserarblogg
Jag brukar ha ett fredagstema och idag var det VIT FREDAG, då tänkte jag mest på hur det ser ut ute just nu, inte på alkohol!

Och lika vit börjar jag bli i skallen!!
Börjar ju närma mig de 40 men jag är lite fåfäng och har försökt att tona bort de grå, eller vita, strån som hittills kommit fram.
Nu börjar de bli så många och när man får en sån här utväxt är det inte jättesnyggt.

Nu till frågan: Är det så bra att hålla på att färga sitt hår?
Det måste ju va en mängd kemikalier som går ut i vatten och miljön.Och hur är det för frisörer som dagligen jobbar med dessa produkter?
Jag är medveten om att det har blivit bättre på senare år men fortfarande används ammoniakbaserade preparat eftersom de täcker grå hår bäst.

Vad jag förstår så finns det utbildningar för Eko-frisörer och efterfrågan på dessa ökar.

Så hur ska jag göra...kanske får leta reda på det mest miljövänliga hårfärgningsmedlet eller gilla läget!?

Önskar er som läser min blogg en fin VIT helg//Eva

2 kommentarer:

  1. Alltså, även vi som försöker leva klimatsmart har ju alla våra svaga punkter. Och det måste vi ju få ha. För vi måste ju må bra också. Så färga du ditt hår, men försök göra det på ett så bra/klimatsmart sätt som möjligt. Är man blond kan man ju hjälpa naturen på traven med kamomill-schampo el citron. Finns det inte ngt motsvarande för brunetter? Fast det funkar kanske inte på det gråa? Så här tänker iaf jag.

    SvaraRadera
  2. Gråhårig kanske, men inte gammal!!

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du vill lämna en kommentar, klicka på anonym om du inte har ett konto eller hemsida//Eva