Varför denna blogg?

Om konsten att försöka leva ett klimat & miljövänligt liv.

fredag 25 februari 2011

Nybakat till lördagsfrukosten?

Jag lovade i ett tidigare inlägg att dela receptet på baguetterna jag bakade då, jag fick receptet av Johanna Björklund(hon har gjort om det lite) som hämtat det från "Kärlek, oliver och timjan" av Anna Bergenström.
Jag har flera favoritböcker, detta är en av dem!

ANNAS HAVREBAGUETTER
½ pkt jäst
2 tsk salt
1 msk honung
6 dl vatten
2½ dl havregryn(som jag kokar till gröt med hälften av vattnet och så klickar jag honungen på så den blir mjuk)
10-10½ dl vetemjöl

1. Blanda jäst med fingervarmt vatten.
2. Blanda alla ingredienser till en smidig deg i en stor bunke med trägaffel.Strö över lite mjöl.
3. Jäs i 2-3 timmar
(vill man ha kortare jästid tar man lite mer jäst, vill man ha längre ställer man degen i kylen över natten om man vill ha färskt bröd på morgonen, eller över dan om man vill ha det när man kommer från jobbet, ju längre det får jäsa desto mer smak)

4. Häll upp degen försiktigt på bordet.Knåda inte!!!Skär i 4 längder, strö lite flingsalt över och grädda direkt.
10 min i 260 grader sedan 12-15 min i 150 grader.


Det blev jättegott tyckte jag, perfekt till soppa också!

//Eva

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad om du vill lämna en kommentar, klicka på anonym om du inte har ett konto eller hemsida//Eva