Varför denna blogg?

Om konsten att försöka leva ett klimat & miljövänligt liv.

söndag 13 februari 2011

Semlor

Här kommer receptet på semlorna jag bjöd på idag, från favoritboken " A piece of cake"Leila Lindholm, (en bekant sa att den fanns på bokrean bland utländska titlar.)
Har du den inte så köp den, bra recept och vackra bilder, nästan som att läsa en roman!

KLASSISKA SEMLOR


Ingredienser, 20 st bullar
1 msk kardemumma
3 dl mjölk
50 färsk jäst för söt deg
1 1/2 dl strösocker
1/2 tsk salt
150 gr mjukt smör
1 ägg
ca 11-12 dl vetemjöl

Mandelmassafyllning
400 gr mandelmassa
25 gr smör
Skvätt mjölk

Gör så här
1. Värm mjölken och kardemumman till 37 grader.
2. Smula ner jästen i en bunke och lös den med mjölken, strösocker, salt, smör och ägg.
3. Tillsätt lite vetemjöl i taget och arbeta samman till en smidig deg. (Den får inte bli för hård)
4. Jäs degen under bakduk i ca 40 min.
5. Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord och dela den i 20 bitar. Forma till runda bullar.
6. Lägg bullarna på plåtar med bakplåtspapper. Sätt ugnen på 200 grader. Jäs under bakduk i ca 40 min.
7. Pensla bullarna med uppvispat ägg. Grädda dem i mitten av ugnen i 6-7 min. Låt svalna
8. Blanda fyllningen.Fyll bullarna med mandelmassafyllningen och grädde.

Jag tryckte ut locket med pepparkaksmått i form av ett hjärta, det är ju trots allt alla hjärtans dag imorgon.

Mmmm...det finns några kvar till kvällskaffet//Eva

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad om du vill lämna en kommentar, klicka på anonym om du inte har ett konto eller hemsida//Eva