Varför denna blogg?

Om konsten att försöka leva ett klimat & miljövänligt liv.

tisdag 8 februari 2011

Vinterförlust


Igår när jag skulle titta till mina bisamhällen så upptäckte jag att ett gått åt nu på senvintern.
Jag blev så ledsen, verkar som det har blivit för fuktigt och att ventilationen inte varit tillräcklig.
Hela bottenplattan täcktes av ett centimetertjockt täcke med bin.

Kraftigt nedsmutsat och med bin som satt inkrupna i cellerna, vilket ska tyda på svält, trots att det fanns gott om foder kvar i kupan.
Det känns som både en ekonomisk och mental förlust då jag trodde att jag gjort som man ska med invintringen.

Nu MÅSTE bara det andra samhället överleva, så jag från det kan göra nya.
Har i alla fall satt dit en ny rengjord bottenplatta så de ska få luft.

//Eva

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad om du vill lämna en kommentar, klicka på anonym om du inte har ett konto eller hemsida//Eva