Varför denna blogg?

Om konsten att försöka leva ett klimat & miljövänligt liv.

fredag 9 september 2011

Honungsskörd & datahaveri

Hej, nu har det varit lite dåligt med inlägg pga att jag har haft datahaveri.min snälla kusin har ägnat flera kvällar o nätter åt att försöka hitta och få tillbaka information i en ny dator.

Jag har under tiden hunnit skatta och slunga min första honung!


Här är ramarna med honung redan borttagna och bina har trängt ihop på en låda.                                      Jag kollar så de traskar in som de ska en skiva ligger framför till de bin som ännu inte kan flyga.
 Min snälla vän Sam hjälpte mig,känns tryggt att ha med en erfaren biodlare när man ska göra något första gången.
Vi stod ute och täckte av ramarna, det är väl inte att rekommendera om man ska täcka av många då bina kan få lukt på honungen och det kan bli röveri.
Nu gick det bra eftersom det inte var många,man använder en typ av gaffel för att ta bort vaxlocket som bina täckt honungen med.

Vaxresterna samlas i silen
Ramarna ställs i en slunga som trycker ut honungen ur cellerna,via en tappkran rinner honungen ut genom två silar i en behållare.

En burk nyslungad honung, den andra ska nu röras några dagar för att få en fin konsistens och sedan tappas på burkar. Kanske det kan bli en fin julklapp? Min första skörd blev blygsamma 8 kg. Vad kan kilopriset på det bli om man räknar in alla omkostnader som nybliven biodlare, 1000 kr burken?

På kvällen åt vi pannkakor,barnen med sylt, jag med honungs & kanelstekta äpplen med lite getost och solroskärnor på,mmmm!

Ha det fint//Eva


1 kommentar:

Jag blir så glad om du vill lämna en kommentar, klicka på anonym om du inte har ett konto eller hemsida//Eva