Varför denna blogg?

Om konsten att försöka leva ett klimat & miljövänligt liv.

torsdag 15 september 2011

Äpplen

Idag fick jag mer äpplen,jag har inga egna men fina kunder är snälla och delar med av sina.         




Det blev en äppelkaka.


 Äppelringar.....mos och Gelekonfekt ,ska återkomma när jag vet hur den blev.

 Och kanske mer av min favoritsaft när man tröttnat på att kärna ur och skala.

KALLRÖRD ÄPPELSAFT
ca 5 liter

3 kg äpplen,valfri sort.
4 l vatten
2 1/2 kg strösocker
Saft av 2 citroner eller 50 g vinsyra

1. Skölj äpplena, skär dem i bitar. lägg i en stor rostfri bunke eller hink. koka upp vatten ,häll över äppelbitarna.Låt svalna, lägg på lock.

2.Låt stå kallt 2-3 dygn sila sedan genom silduk.

3. Tillsätt sockret+ pressad citron eller vinsyra, rör tills allt socker smält.

4. Häll upp på rena flaskor, förvara svalt, eller frys in i plastflaskor.
De brukar hålla några veckor i kylen så frys i småflaskor och ta upp ofta.

Jättelätt och supergod tycker jag, lycka till!


Idag var tuppen & hönorna ute på "grönbete" det mesta i grönsakslandet är nu skördat så de fick härja fritt till deras stora lycka!

//Eva

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad om du vill lämna en kommentar, klicka på anonym om du inte har ett konto eller hemsida//Eva