Varför denna blogg?

Om konsten att försöka leva ett klimat & miljövänligt liv.

onsdag 21 september 2011

Gelekonfekt av äpplen

 GELEKONFEKT med Äpplesmak
 3 dl osockrat äppelmos
Saft från 1 citron
5 dl socker
4 msk flytande fruktpektin

Börja med att koka moset!

 Lägg moset i en kastrull.Häll i citronsaft.
Koka upp på medelvärme.Häll i sockret, rör om.koka ca 10 min,rör om noga så allt socker löser sig.
Jag hade i några droppar röd karamellfärg.


Häll i fruktpektin,rör om ordentligt.Höj värmen koka ytterligare 2 minuter.

 Lägg bakplåtspapper i en form/långpanna ca 20x30 cm.
Häll i marmeladen.
Låt stå i rumstemperatur att stelna 3-4 timmar(jag lät den stå 1 dygn)





Vält upp marmeladen på sockrat bakplåtspapper,skär i bitar ca 2 cm stora.
Häll socker i en djup tallrik vänd runt bitarna.
Lägg i burk med bakplåtspapper mellan förvara i kylskåp.

Nästa omgång ska jag prova att minska på sockret då de blev väl söta,någon kallade dessa tantgodisar.Jag förknippar dem med marknader! Snygga blev de i alla fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad om du vill lämna en kommentar, klicka på anonym om du inte har ett konto eller hemsida//Eva