Varför denna blogg?

Om konsten att försöka leva ett klimat & miljövänligt liv.

måndag 29 augusti 2011

Skatt vid regnbågens slut.

Igår kväll hade Arne, som var en av deltagarna i biodlarkursen jag gick i våras, bjudit hem oss till sig i Häggeboda i Tiveden.
Givetvis gick vi och tittade på hans kupor som stod en bit bort från huset.
de var placerade under en vildapel,eller möjligen ett gammalt äppelträd, med flustret vänt ut mot en äng.

Många tankar och frågor hann vi med att dela under kvällen.
Det man inser som ny biodlare att det finns lika många sätt att sköta bin på som biodlare.
Det gör att i alla fall jag känner mig ännu mer förvirrad efter att ha samtalat en stund...
Arne hade just skattat och höll på att röra honung för glatta livet, jag som inte gjort det än ser med spänning fram emot hur stor "min" skörd ska bli.
Som Lennart rekordsamhälle på 230 kg lär det nog inte bli.


När vi stod där i höstsolen kom det en liten regnskur och lockade fram en vacker regnbåge.
Brukar man inte säga att det finns en skatt vid regnbågens slut!
Slutskattning kallas det ju när man tar alla kvarvarande ramar från kupan för att skörda och invintra bina,så tänker jag nu för tiden!

Bi good//Eva


1 kommentar:

  1. Vilken fin sammanfattning av vår träff som du har gjort.
    //Arne

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du vill lämna en kommentar, klicka på anonym om du inte har ett konto eller hemsida//Eva