Varför denna blogg?

Om konsten att försöka leva ett klimat & miljövänligt liv.

torsdag 11 augusti 2011

Gott av squash

Jag har sagt det förr och säger det igen.
Har man satt en squashplanta får man skylla sig själv! Kan bli tröttsamt att äta squash i olika former varje dag.


Därför är detta recept som jag ska dela så bra. Det var Jenny, som odlar ekogrönsaker utanför Askersund,Himlajord heter hennes företag, som gav mig detta fenomenala sopprecept.
Man kokar en grund som sedan går alldeles utmärkt att frysa in ta upp, tina, blanda med creme fraiche och njuta av i höstmörkret.
Jag tredubblade nedanstående recept,fryser in i lagom portioner, och har då en bra soppgrund att ta fram ur frysen.


SQUASH-SOPPA med örter

Till ca 6 personer
500 g squash
1 st gul lök
1 dl hackad persilja
1 tsk basilika
6 dl grönsaksbuljong
2 dl creme fraiche

1. Skär squash & lök i bitar, jag skalade av det grövsta skalet och tog bort kärnhuset.
2. Hacka valfria örter,jag tar mer basilika och lite annat kryddgrönt som timjan osv.
3. Låt alltsammans koka i buljongen ca 15 minuter
4. Mixa till en slät soppa

HIT KAN MAN FÖRBEREDA OCH SEDAN FRYSA. I annat fall fortsätt.

5. Tillsätt creme fraichen, låt allt koka upp på svag värme.
6. Smaka av med salt & peppar & lite klippt kryddgrönt över.


Soppa är bra & billig mat som passar att bjuda på med ett gott bröd och lite ost.

Nu börjar ju hösten närma sig så sätt igång och koka soppa " på en spik"
(Nästan om man odlar själv)

//Eva

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad om du vill lämna en kommentar, klicka på anonym om du inte har ett konto eller hemsida//Eva