Varför denna blogg?

Om konsten att försöka leva ett klimat & miljövänligt liv.

lördag 6 augusti 2011

Gott av squash!


Har man en squashplanta brukar det bli en hel del som man får hitta på olika maträtter av.
Ett trevligt recept hittade jag förra året i coops medlemstidning.
Detta har blivit en favorit hos oss(läs mig!)

GREKISKA PLÄTTAR

ca 20 st
3 medelstora squash, grovrivna
2 ägg
200 g fetaost, smulad
2-2½ dl mjöl
1 tsk salt
½ tsk svartpeppar
1 dl hackad dill
3-4 msk olivolja,rapsolja om man är mer klimatsmart

1. Lägg den rivna squashen i ett durkslag och pressa ut så mycket vätska det går.
2. Blanda alla ingredienser utom olivoljan
3. Hetta upp lite olivolja i en stekpanna
4. Klicka ned en rågad matsked smet i pannan o platta till.Jag gjorde dem i plättjärnet.
5. Stek på medelstark värme,2-3 min på var sida.

Servera dem som ensamrätt med tomatsallad o tzatsiki,eller som bufferätt med en liten klick kräftröra med en dillkvist!

Ha en fin lördagskväll//Eva

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad om du vill lämna en kommentar, klicka på anonym om du inte har ett konto eller hemsida//Eva