Varför denna blogg?

Om konsten att försöka leva ett klimat & miljövänligt liv.

söndag 21 augusti 2011

Den som sår får skörda...

Hos sig själv eller hos grannen.
Jag har inga egna röda vinbär,som tur är har båda mina grannar stora gamla buskar som jag fått plocka av.
Jag har syltat & saftat så gott som varje kväll.Saft,sylt och gele blev det av vinbären.Marmelad av plommon från Sollentuna nu ska jag göra nåt av äpplen från Laxå.
Om du inte själv har en trädgård eller inte de frukter eller bär du önskar VÅGA FRÅGA NÅN SOM HAR!
Inte alla vill eller orkar ta hand om sin frukt,knacka på och fråga eller gör som jag,släng iväg en fråga på facebook.

Squash har jag ju i alla fall,idag blev det en
FALSK OSTKAKA
8-10 pers

9 dl tärnad squash eller pumpa
4 msk mjöl
4 ägg
2 bittermandlar eller nån droppe bittermandelolja
1 dl socker
25 malda mandlar
½ liter mjölk eller mjölk+grädde

1.Koka squashen så den går att mosa.
2. Vispa ihop övriga ingredienser,häll i den mosade squashen.
3. Häll allt i en smord form.ca 3 liter.
4. Grädda i 45 min i 200 grader.

Serveras ljummen med grädde & sylt

För oss som inte har egna kor funkar denna "falska" ostkaka riktigt bra.
Här med grädde & jordgubbsylt på mitt favorit porslin "Spisa" av Stig Lindberg.

Ha en fin vecka//Eva

1 kommentar:

Jag blir så glad om du vill lämna en kommentar, klicka på anonym om du inte har ett konto eller hemsida//Eva