Varför denna blogg?

Om konsten att försöka leva ett klimat & miljövänligt liv.

söndag 5 januari 2014

Summering av året 2013 med höns

Jag tänkte mig en liten summering av 2013 med mina höns och vad som hänt.


När året började hade vi 12 hönor och 4 tuppar.
Gammeltuppen fick vi tyvärr avliva då han blev dålig i ett ben och en lilltupp gav vi bort.
Kvar blev då två ungtuppar från förra året och de var ju tvungna att slåss om vem som skulle va ny ledare för gruppen.Det var en riktig fajt på flera timmar med blod som stänkte men till slut hade vi en nu herre på täppan!


Näbben bröts av en bit i slagsmålet men det verkar gå bra ändå!
 I februari lånades en äggkläckningsmaskin och 6 st ägg från grönvärpare införskaffades, de + 8 st från våra egna. 14 mars kläcktes 13 st nya kycklingar.En var död i ägget, alla befruktade alltså! 7 st behölls av de var 4 hönor och 3 tuppar (6 st flyttade härifrån)


 Så duniga och gulliga, men inte länge!

 Snart är det små fjädriga och man börjar ana vilka som är tuppar & hönor.

I hönshuset har jag en liten almanacka där jag skriver upp hur många ägg som värps.Såhär såg äggkalendern ut:
  1. Januari 17st
  2. Februari 12 st
  3. Mars 6 st
  4. April 90 st
  5. Maj 57 st
  6. Juni 69 st
  7. Juli 41 st
  8. Augusti 103 st
  9. September 58 st
  10. Oktober 25 st
  11. November 17 st
  12. December 135 st
Jag kan ha glömt att skriva i ibland och nån gång har vi ju haft hönsvakt men ca 620 ägg på ett år.
Dessa är ju dvärghöns så äggen blir inte så stora som köpeägg.
När jag för skoj skull slog ut kostnaden för allt foder hamnade varje ägg på 2:80/st...
fast sen kom jag på att då hade jag inte räknat in allt stallströ,så 3:-/ägg är nog mer rimligt.


 Så när året var slut fanns det 16 hönor varav 2 st är friserade och grönvärpare.4 st hönor är nya för året,2 st är från föregående året resten är rätt gamla och en del har nästan helt slutat värpt.
Det finns nu oxå 4 tuppar,2 från detta år,båda bär på grönvärparanlaget och 2 från 2012,alla håller hyfsat sams i nuläget.

Till detta år skulle jag gärna vilja få tag på turkosa ägg och gärna en höna som är "leopardfärgad" av sorten jag tror kallas Sabelpoot citron/svart porslin.

Jag är i alla fall väldigt glad över mina fina djur!//Eva

1 kommentar:

  1. Jätteroligt! Har själv haft höns men inte längre. Mycket skötsel är det och eftersom vi inte hade plats att bygga en riktig hönsgård åt dem fick de springa fritt. Helt underbart! Om det inte vore för duvhöken... :-(

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du vill lämna en kommentar, klicka på anonym om du inte har ett konto eller hemsida//Eva