Varför denna blogg?

Om konsten att försöka leva ett klimat & miljövänligt liv.

fredag 31 januari 2014

Jag har teflonminne...

Sen några år tillbaka tänker jag nästan dagligen på klimatförändringarna på vår jord.

Det började nog på allvar sedan jag varit och lyssnat på Johanna Björklund som föreläste utifrån boken "Mat och klimat" som hon är medförfattare till.
Hon pratade global uppvärmning och växthusgaser,om att bara några graders ökning av jordens medeltemperatur skulle göra att man sätter igång något som inte går att bromsa.Isarna smälter,havsnivån höjs,arter utrotas skogar dör...

JAG FICK KLIMATÅNGEST!

Kort därefter fick jag och min familj  frågan om vi ville delta, som ett av 10 hushåll,i projektet "Klimatpiloterna" som Johanna skulle leda.
Vi tackade ja och under 1 års tid fick vi utmaningar och utbildning i hur vi kunde minska våra utsläpp av växthusgaser.

Detta skapade en grundkänsla hos mig att jag VILL försöka göra det jag kan för att minska på mitt ekologiska fotavtryck.
Jag försöker lära mig mer om hur detta ska ske och försöker inspirera andra att göra detsamma.
MEN jag har ju så dåligt minne...jag kan inte alltid förklara varför jag gör vissa val,kommer inte ihåg forskningsrapporter och matematiska uträkningar i huvudet, men den oro jag känner gör att jag måste försöka göra något.

Om jag sen kan få EN annan människa att också tänka över sin roll och sina val i detta stora som vi tillsammans måste jobba med är jag glad!

Ingen kan göra allt men alla kan göra något!

...och apropå teflon, så håller jag just på att rensa ut plast ur hemmet,mer om det senare.

/Eva


1 kommentar:

  1. Hej! Fick lite tid över och vill tacka för din lilla påhälsning på min blogg istokethosmig.blogspot.se Intressant att läsa att du börjat rensa bort plast hemma. Jag började "plastbanta" för inte alls så länge sedan och mitt nyvaknade kritiska öga tas ju med även på jobbet och där är det betydligt svårare att hantera problematiken. Gäller ju även maten som serveras.
    Vill fråga dig - jag är dålig på att förstå bloggvärlden; hur gör man för att "följa" andra? Mvh Hilda

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du vill lämna en kommentar, klicka på anonym om du inte har ett konto eller hemsida//Eva