Varför denna blogg?

Om konsten att försöka leva ett klimat & miljövänligt liv.

lördag 22 oktober 2011

Bakning Spartips!

Har roat mig med att räkna lite på vad man kan spara genom att baka mer bröd själv.

Vi är 4 stycken som äter mackor till frukost och ibland till kvällsmat.
Jag tänkte mig att vi köper två Skogaholms-limpor i veckan,de kostar ca 20-25:-/ st,tror jag.
Det är alltså 416 st limpor på ett år! SUMMA:8320:-(Då har jag räknat på lägsta priset)

Och vad innehåller en sån limpa!?

Ingredienser: Mjöl* (vetemjöl, siktat rågmjöl), Vatten, Sirap, Vetefiber, Jäst, Rågskållning, Vegetabiliskt fett, Surdegspulver av vete, Salt, Vetegluten, Mjölbehandlingsmedel (askorbinsyra och kornmalt). *Svensk Sigill märkt råvara.Vikt 775 g

I min matbibel,Bonniers stora kokbok,lite präktig jag vet, står nästan allt man behöver veta om mat.
Där har jag tagit receptet på dessa limpor,en sats kan ge 2 limpor eller 2 formbröd eller 4 hålkakor eller 24 småfranska.

FORMBRÖDSLIMPOR

50 g jäst
50 g margarin eller smör
5 dl mjölk, filmjölk eller vatten
½ dl sirap
1 tsk salt
1 msk stött fänkål eller anis
14-16 dl rågsikt, vetemjöl eller 4 sädeslag

1.Smörj 2 formar ca 1½ liter med smör +mjölas.
2. Smula sönder jästen i bunken(jag använder assistenten)
3. Smält matfett,tillsätt vätska.Låt bli fingervarmt,37 grader. Häll över jästen så den löser sig.
4. Tillsätt sirap,salt,+ kryddor. Tillsätt 12 dl av mjölet.
5. Arbeta degen kraftigt i bunken(går SÅ lätt med assistenten) Sätt sedan till så mycket av det resterande mjölet så degen blir blank o smidig.
6. Jäs på dragfri plats ca 30 min.
7. Sätt ugn på 200 grader. Stjälp upp degen på mjölat bakbord,knåda smidig.
8.dela i två delar och formas till 2 limpor som läggs i formarna.
9. Jäs under bakduk ca 30 min.
10. Grädda på nedre falsen 30-40 minuter.
11. Ta ut ur formen och låt svalna på galler under bakduk.

Mina limpor väger 620 g/st

KOSTNAD:

Jag använde ekologisk mellanmjölk, eko vetemjöl,margarin och i övrigt enl receptet.
Mina hembakade limpor hamnade då på 11:37/st
SUMMA 4729:-/ år.
Hade jag bakat på vatten som Skogaholm hamnar man på 9:12/ st.

BESPARING PÅ ATT BAKA SJÄLV 3591:-
Nu har jag ju inte räknat på vad det kostar att ha ugnen på i 1 timma,nån som vet?!

Nu är ju detta lite grovt,man äter ju inte BARA limpor men för att göra räkneexemplet lätt så utgick jag från det.
Hursomhelst, det är VÄL VÄRT, både smakmässigt och ekonomiskt att baka själv,om inte jämt så nån gång ibland!!

//Eva

3 kommentarer:

  1. Ååå jag önskar jag hade tiden att baka brödet själv. JAg gör det när tiden finns eller när jag vill göra mig till :-) Det är ju sån skillnad i smak när man har hemmabakat bröd.

    SvaraRadera
  2. Du är en Duktig "jänta"!
    Tack för att Du hjälpte mig att göra "hönspallen" så fin!
    Nu får den vara mitt minne av Dig och hönsen!
    Hörde att hönsen ruggar lite, det är den tiden nu!
    Hoppas att Ni alla mår bra!
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  3. Härligt att du "orkar" räkna, vilken SKILLNAD det blir! nog för att man fattar att det blir billigare... men inte halva priset! Vi har precis infört 1-bak-i-veckan om 2 limpor eller motsvarande :D

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du vill lämna en kommentar, klicka på anonym om du inte har ett konto eller hemsida//Eva