Varför denna blogg?

Om konsten att försöka leva ett klimat & miljövänligt liv.

måndag 11 april 2011

Påskbakelse

Dessa enkla små påskbakelser gjorde jag för några år sen.
det är RULLTÅRTA som man lindat en bit marsipan runt,klickar på en gräddklick och garnerar med egengjorda små kycklingar/tuppar i marsipan.
Enkla och inte helt perfekta, dessa hjälpte Ludvig mig att göra han var nog då 5 år.


RECEPT RULLTÅRTA
1rulle,ca 6 bakelser beroende på hur tjocka man gör dem

3 ägg
1½ dl socker
2 msk mjölk
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

1. Sätt ugnen på 250 grader
2.Vispa ägg+socker vitt o pösigt
3. Tillsätt mjölk
4. Blanda mjöl+bakpulver,vänd ner i äggsmeten.
5. Bred ut smeten jämnt på en plåt med bakplåtspapper.
6. grädda mitt i ugnen ca 5 min
7. Sockra ett bakplåtspapper och stjälp tårtbotten upp och ner på den.
8. lossa försiktigt bakplåtspappret från tårtbotten.
9. Bred på valfri sylt,jag gillar hallon, rulla ihop hårt med hjälp av pappret.



Jag doppade marsipanfigurernas nederdel i choklad och gjorde lite dekoration som jag ringlade ut på bakplåtspapper av chokladen som blev över.

Nu har jag rosa & lila marsipan hemma, får se om det blir något liknande fast med vårblommor som dekoration?Kanske har doftviolen börjat blomma till påsk?


Ha en fin dag//Eva

1 kommentar:

  1. Jättefin bakelse! Ger inspiration inför påskfikat./Gabriella

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du vill lämna en kommentar, klicka på anonym om du inte har ett konto eller hemsida//Eva