Varför denna blogg?

Om konsten att försöka leva ett klimat & miljövänligt liv.

torsdag 7 april 2011

Lavendelsticklingar

Inspirerad av Hillevi med bloggen "Tankar från trädgårdsmästarn" gjorde jag idag ett försök att få nya lavendelplantor.
HÄR hittar ni Hillevis fina bilder och pedagogiska beskrivning.

Jag ÄLSKAR lavendel och skulle lätt kunna ha ett helt fält om det var möjligt.
När nu lavendelplantorna ändå skulle beskäras kostar det ju inget att försöka sig på att göra nya små plantor.Lite tid det är allt!


Jag är inte riktigt säker på att denna skulle få godkänt av trädgårdsmästaren?
En 5-10 cm lång stickling skulle dras av,inte klippas,så det blev en liten klack.De nedersta bladen tas bort och sen ner i en kruka med såjord.
Jag grundade mina med grovt grus och blandade jorden med lite sand, då jag förut tyckt att lavendel verkar trivas på lite sandigare jord, kanske helt galet, vad vet jag!!


Ner med dem till hälften i krukor, flera i varje, och sen ut och hoppas att några har lust att överleva.

Jag klipper ner min lavendel rätt hårt, känns grymt nu men resultatet brukar bli bra senare.

Här ser man att tulpanerna är på väg bakom lavendeln, lite snödroppar är allt som finns i blomväg just nu!

LÄNGTAR tills LAVENDELN blommar såhär och drar till sig både fjärilar& bin.

//Eva

2 kommentarer:

  1. Åhh vilken fin lavendelhäck! Jag satte lavendel förra året och hoppas att den ska sätta fart iår. Hur lång tid tog det för din häck att bli så fin och hur tätt har du satt plantorna? Sofia

    SvaraRadera
  2. Hej Sofia,

    jag köpte "6 pack" lavendel på plantskolan och satte dem ca 30-35 cm mellanrum.
    Det måste väl va 3-4 år sen, vi har stenar närmast huset och betongplattor framför så jag tror de trivs bra av värmen det blir där.

    Hoppas det kommer gå bra med dina oxå.

    Mvh//Eva

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du vill lämna en kommentar, klicka på anonym om du inte har ett konto eller hemsida//Eva