Varför denna blogg?

Om konsten att försöka leva ett klimat & miljövänligt liv.

söndag 17 april 2011

Den som söker han finner...

...och den som ger får!
Har ju varit på jakt efter betongplattor att fortsätta lägga runt våran köksträdgård.
Slängde ut en fråga just om detta på facebook,LOKALT-rätt och slätt, sidan där vi i Askersundstrakten som gillar omställning och tycker om att hjälpa varandra kan få tips och ideer.
Fick snabbt några napp, bla skulle någons bror göra om sin uppfart och ville bli av med plattor,GRATIS!
Igår var min man där och hämtade 4 ton plattor som nu ligger och väntar på att han ska få krafterna tillbaka att orka lägga dem också.
Hur ofta får man något gratis här i livet, fler borde tänka så, det jag har som någon annan kan få nytta av vill jag ge utan att förvänta något tillbaka...att han var präst kanske bidrog till rätta tänket?! Tack Björn i alla fall!!


Jag ägnade mig åt lättare saker, som att gå på konsert med barnen, Majas Alfabetssånger som framfördes av KUNGLIGA FILHARMONIKERNA som tillsammans med 4 klassare från Adolf Fredriks musikskola gav konsert som vi såg i Kumla folkets-hus, de sänder digitalt och live.
Som kund i SEB blev vi bjudna,synd att inte fler tog tillfälle att lyssna, det var jättebra...tyckte mina barn i tre låtar också, då tog mutgodiset och tålamodet slut.


Sen putsade jag fönster och satte upp nya vårgardiner, lite grönt är aldrig fel!


..och bakade till dagens födelsedagsbarn.
Mannen fick rulltårtsbakelser,jag garnerade dem med hallon och vinbärsblad från frysen.


Kolasnittar och stora hallongrottor blev det också som kunde avnjutas i solskenet med fyra av de fem barnen på plats!

HALLONGROTTOR
20 st stora

250 g smör
1½ dl socker
4 dl vetemjöl
1 dl marsanpulver
1½ tsk bakpulver
Hallonsylt (ca 1-2 dl)

1. Rör smör+ socker poröst
2. Arbeta i mjöl blandat med marsanpulver och bakpulver.
3. Rulla ut till två längde och dela varje i 10 bitar.
4.Forma runda bullar och lägg i formar.
5. Gör en fördjupning i varje boll och lägg i en klick hallonsylt.
6.Grädda 15-20 min i 175 grader

Nu tänker jag ta en skärmfri vecka,18-24 april,alltså ingen dator ingen TV.
Därför önskar jag er som läser min blogg en GLAD och VÅRVARM PÅSKHELG!


//Eva

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad om du vill lämna en kommentar, klicka på anonym om du inte har ett konto eller hemsida//Eva