Varför denna blogg?

Om konsten att försöka leva ett klimat & miljövänligt liv.

torsdag 5 januari 2012

Dillkött på lamm

Det är bara att erkänna,jag är en nybörjare på lamm.
Nu har jag ju en massa delar i frysen som jag måste hitta på något gott av. Detta var nog en bit hals och ner mot rygg,skulle ha gått att göra kotletter av men jag testade att göra ett recept från en Buffetidning.Fick anpassa receptet till vad jag hade hemma dock,därför blev det lite mandarinskal,ingen citron och mald kanel.


LÅNGKOKT LAMMSTEK I OLIVOLJA
1 lammstek(jag tog ju den där biten ovan)
1 apelsin
1 citron
4 vitlöksklyftor
10 kvistar timjan
1 kvist rosmarin
1 kanelstång
4 lagerblad
ca 5 dl olivolja
salt,peppar

1.Sätt ugnen på 125 g
2.Skölj citrusfrukter,raspa skal så inte det vita kommer med. skala pressa vitlök,hacka örter.Krossa kanelstången o lagerblad.Blanda detta med 1 tsk salt och 1-2 tsk svartpeppar.
3.Gnid in köttet med kryddblandningen.Lägg köttet trångt i en ugnsform med höga kanter(jag tog gjutjärnsgrytan) Häll i oljan det ska täcka köttet till minst hälften,gärna mer.
4. Täck formen med ugnsfolie,2 lager så det blir tätt(jag använde locket till gjutjärnsgrytan)
5.ställ in i ugnen i ca 5 timmar.

 Sen pillade jag den allt kött från benen, det blev verkligen mört!

Jag gillar husmanskost så jag gjorde lite dillkött av det möra köttet. Såhär gör jag:

DILLSÅS
2 msk smör
2-3 msk vetemjöl
4-5 dl buljong (man hade nog kunnat ta kött men jag tog grönsak)
1 dl grädde
1-1½ tsk socker
1 msk ättika(jag hade 12%)
1 dl dill
1 äggula (kan uteslutas)

1.Smält smöret,vispa så det blir slätt och lätt brynt,tillsätt mjölet o vispa,det ska få en lätt ljus färg.
2.Vispa ner buljongen,koka upp såsen under vispning.
3.Sänk värmen,låt sjuda ca 25 min.
4.Häll i en skvätt grädde,smaksätt med sockret,ättikan o dillen.Salt o peppar om det behövs.Smaka dig fram till en bra balans.Rör i äggulan och ta kastrullen från värmen.
5.Lägg i köttet,låt det bli varmt.

Rätten blir ju lite färglöst så jag kokade lite morötter o purjo till potatisen. Mums!

Ha det gott//Eva

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad om du vill lämna en kommentar, klicka på anonym om du inte har ett konto eller hemsida//Eva