Varför denna blogg?

Om konsten att försöka leva ett klimat & miljövänligt liv.

fredag 30 december 2011

Årsberättelse 2011

Brukar alltid va trevligt att summera året som varit och reflektera över vad man fått med sig i bagaget.
Såg att någon använt sig av alfabetet A-Ö,så här är Livet på Söderängs lista.

A. ARBETE,mitt arbete består ju av att klä o stoppa om möbler på egna verkstan Tapetseri & sånt.
Att ha jobbet hemma är mest positivt,att kunna finnas till hands när barnen kommer från skolan känns nu viktigare än att "träffa folk"Eftersom vi bor som vi gör är det ju inte varje dag det kommer spontanbesök.


B.Måste ju bli mina BIN,jag är så glad att jag börjat med biodling men hade aldrig trott att det skulle innebära så mycket vånda och funderingar.Att vara med i den lokala föreningen är ett sätt att få utbyte av erfarenheter.

C.CIRKUS & CLOWNER i Askersund tillsammans med familjen i somras.


D.DATORN gör att man inte känner sig helt isolerad på landet,Facebook hjälper till att hålla kontakt med bekanta och gamla vänner nära och långt bort!

E.EL,vi skaffade andelar i ett vindkraftskoperativ, det och att försöka minska elförbrukningen tror jag gör skillnad för klimatet.

F.FELIX 4 år,,en riktig charmig kille med glimten i ögat.


G. Jag är så glad att jag får vara med att sjunga i GOSPEL VOICE. Det är en härlig blandning människor som träffas och övar söndagar i Norrabergskyrkan.











H.HÖNS & hönshus, äntligen, som jag längtat efter att höra tuppen gala på morgonen och gå ut och plocka färska ägg!

 I. INVIGNING! Äntligen är Snavlunda nya skola klar,en jättefin byggnad med miljötänk.


J.JULAFTON firades till minne av Jesus födelse.Detta år i  Finspång tillsammans med brorsor med familjer morfar och mormor..men såklart kom Tomten dit,han bor ju  nära också enl SCB.


K. KLIMATFUNDERINGAR...året som klimatpilot satte spår och gör att jag funderar kring dess påverkan i vardagen,VILL BLI ÄNNU BÄTTRE 2012!

L.LUDVIG,min stora kille som blir 8 år i vår. Han är så duktig att läsa,skriva,räkna och rita bland mycket annat.


M. MAT,jag gillar att laga & äta mat,vilket avspeglas i bloggen.


N.På Mors-dag tog familjen med mig till ett NATURRESERVAT jag inte förut besökt,Trystorps ekängar, det finns så mycket att upptäcka i vår närhet!

 
O. ODLING,att på våren peta ner små knöliga frön i jorden för att på sommaren kunna gå ut att skörda,det är lycka.
P.Att plocka egna PERSIKOR är en sådan lyx! I år blev det riktigt många,faktiskt så många att jag kunde frysa in en del i klyftor som blir härliga smoothies tillsammans med hallon i vinter.


Q.QLURAR ibland!


R.ROLIGT med pool i trädgården!

 
S. SOMMAR! Jag älskar sommaren, det blir inte så många lata dagar vid stranden med hus,trädgård och allt annat. Vid  härliga Vitsandsbadet i Tiveden kan man njuta av lugnet.


T.Grållen,en riktig TRAKTOR som används flitigt på Söderäng, mest då av mannen och nån traktorsugen kompis på besök!

U. UTE vill man ju vara så mycket som möjligt, varje år brukar det bli några större bjudningar med släkt och vänner.I år var det min tur att ha "lärargänget med familjer" på sommarvisit.


V. 2011 beslutade jag att varje månad ge 20:- till trädplantering genom VI SKOGEN, det låter inte så mycket men gör skillnad.Detta görs i Afrika runt Viktoriasjön.Träden planteras för att dels ge människorna ved, frukt, foder till djuren, skugga, byggmaterial och förbättra jorden dels för att förhindra jorderosion, liksom för att indirekt bevara nuvarande skog.

X. Sonen Felix,4 år, är klurig.Felix: -X är MIN bokstav. Jag:-Fast den finns i andra ord också kex och sax... Felix:-Har du den i ditt namn? Jag:Ehh..nej... Felix:-DÅ ÄR DET MIN BOKSTAV!!

Y.Att lära sig spela piano med YAMAHA-metoden ägnar sig Felix och jag åt på fredageftermiddagarna på Musikskolan i Askersund.

Z.Vilken växtZON har vi här kan man undra, ibland växer inget ibland allt!


Å. En del gamla vänner försvinner och nya kommer till.ÅSA är min bästa vän sedan snart 35 år! Pga avstånd kan vi inte ses "fysiskt" mer än några gånger/år.Det är en gåva att ha en sådan vän!

Ä. Våra ÄPPLETRÄD åt älgen upp vintern som var.Vilken tur att det finns snälla kunder som givmilt delar med sig. Nu är det nyplanterade träd som jag hoppas klarar vintern.


Ö.ÖVERRASKNING blev det för far/morfar i december då han fyllde 70 och kidnappades på kalas med släkt och vänner.






GOTT NYTT ÅR,
och kom ihåg 
FYLL INTE LIVET MED ÅR, UTAN FYLL ÅREN MED LIV!


Önskar Eva

3 kommentarer:

  1. Vilken trevlig berättelse, kände att jag var med på hela alfabetsresan

    SvaraRadera
  2. Det är alltid roligt att läsa "årsberättelser" och få tankar o idéer till egna upplevelser.

    Ni verkar ha haft ett härligt år och jag önskar er ett fantastiskt 2012!

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig årskrönika. Önskar jag klarade av att göra en men jag är nog bättre på framtiden :-)

    Gott nytt 2012!

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du vill lämna en kommentar, klicka på anonym om du inte har ett konto eller hemsida//Eva