Varför denna blogg?

Om konsten att försöka leva ett klimat & miljövänligt liv.

onsdag 8 juni 2011

Växer det något i trädgården?


Ibland undrar jag vad jag har för växtzon, eller är det bara jag som är sen med att få fröna i jorden?
I mitt kryddland blommar i alla fall gräslöken för fullt, jag låter några tuvor gå i blom med flit, de är goda & snygga i salladen!

Persikorna kommer bra, snart måste de nog kartgallras, ska inte spara för många så de som växer blir hyfsat stora.

Bakom min "kompostlimpa" har jag planterat ut mina kronärtskockor,nu ser de lite klena ut men ska bli över metern och förhoppningsvis ge några fina skockor?!

Grönkålstocken från förra året fick stå kvar och fick då såhär fina blomställningar, kan man ta egna frön från den tro?

Ja, det var väl bondböna jag petade ner här,eller?

I växthuset är tomatplantorna jag drog upp själv lite taniga och har just fått blomknoppar, ingen rekordtidig skörd här inte, men den som väntar på något gott...

Några jordgubbsplantor fick plats i växthuset oxå, de sattes dit rätt sent så inte är de mycket snabbare än de som växer på friland...men nästa år?


Äppelgurkan har fått några frukter.

Ja det var en "snabbis" i min trädgård, igår kom det äntligen en efterlängtad regnskur så nu kommer det väl växa så det knakar...

//Eva

1 kommentar:

  1. Hej, vilket fint land du har fått iordning. I mitt växer det så det knakar och jag har precis varit ute och skördat av spenaten. Jag är alldeles för sen ute i landet med fröna med. Eller snarare för sen med att driva upp, det är nog mitt problem. Förr om åren har jag börjat driva så tidigt att det sedan inte blivit något med plantorna. I år konstaterade jag att jag är för sen. Är väldigt nyfiken på dina fina kronärtskockor och bondbönan. Önskar att jag drivit upp några kockor. Glömde även av pumpan i år. Så nu har jag ett glapp i landet.Men nästa år gör jag ett nytt försök.Trodde inte att jag skulle få plats med så mycket när jag gjorde ritningen men oj så bra det gått. Provade dina snabba frukostbröd med på en morgonträff med tjejerna och det blev otroligt lyckat! Tack för en fin blogg. Kram Ingela Karlsson

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du vill lämna en kommentar, klicka på anonym om du inte har ett konto eller hemsida//Eva