Varför denna blogg?

Om konsten att försöka leva ett klimat & miljövänligt liv.

måndag 20 juni 2011

Exklusiv glass av påfågelägg...

Kan man göra egen glass utan glassmaskin?

Svaret på den frågan är garanterat JA! Och kan man göra glass av påfågelägg?
Det gick alldeles utmärkt.

Det är ju inte alla förunnat att känna någon som har påfåglar, Kerstin som jag ska få hönor och tupp av har dessa praktfåglar som lägger STORA ägg.
Jag gjorde egen jordgubbsglass som fick en härlig färg av de riktigt gula gulorna.
Fick dock göra om ursprungsreceptet då 3 påfågelägg hade blivit för mycket...

RIKTIG GLASS med smak av sommar...
ca 13 dl färdig glass

3 ägg delade i gulor och vitor
3 dl vispgrädde
1½ dl florsocker
1tsk vaniljsocker
1 dl jordgubbar(jag tog de som blev över från min tidigare safttillverkning)

1. Vispa äggulor och siktat florsocker+vaniljsocker tills det blir pösigt.
2. Vispa äggvitor till hårt skum.
3. Vispa grädden rätt hårt.
4. Skär jordgubbar i mindre bitar.
5. Blanda ner grädden och vitorna i äggsmeten,tillsätt jordgubbarna och rör om så allt blandas.
6. Ställ in i frysen,rör om några gånger innan glassen stelnat.

Servera till exempel som jag med smultron och något litet grönt.Jag lovar att de ni bjuder blir impade...något till midsommar kanske?

Kan det bli lyxigare en vanlig måndag...nej,tror inte det!

//Eva

1 kommentar:

  1. Nu har jag hittat rec. skall prova till midsommar!!
    Glad Midsommar på Er alla!
    Kram*

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du vill lämna en kommentar, klicka på anonym om du inte har ett konto eller hemsida//Eva