Varför denna blogg?

Om konsten att försöka leva ett klimat & miljövänligt liv.

måndag 12 mars 2012

Pigga bin & ruvande höns


Mina bin är i full gång och rör på sig.
Jag har läst att de under vintern hunnit glömma bort hur de ska hitta tillbaka så de står med "näsorna" mot flusteröppningen och hovrar likt små helikoptrar för att minnas innan de ger sig iväg.Likadant gör ungbin första flygningen ute i det fria....det är i alla fall vad biböckerna säger.

Men de stackarna har ju inte så mycket att hämta nu,ändå såg jag flera ha pollenklumpar i de små "korgarna" de har på benen.
Bilderna ser lite suddiga ut men jag sa åt bina att va stilla utan resultat.

 Nu har tre hönor vägrat lämna redena under en längre tid,de har varit riktigt sura när jag tagit deras ägg.
Problemet blir att de andra hönsen inte kunnat komma in och värpa som de vill utan sett sig tvingade att ta en paus i värpandet eller lagt äggen direkt på golvet.
Vi har 5 st reden och 10 hönor men det verkar va läge att sätta upp fler.
Dessa höns vill också gärna ligga i redena på natten och inte sitta på pinnarna som jag trodde de skulle.

Nu har jag tagit undan 7 ägg och märkt upp med en ring runt magen,så om nån höna får för sig att värpa i "ruvredet" kan jag ta bort det ägget.
Den nougatfärgade började ruva men när hon lämnade redet för att dricka tog en annan hennes plats.

 -Om allt går enligt planerna är jag mor om ca 20 dagar.

 -Jag är "skendräktig" och blänger så mycket jag vill!

-En annan höna tog min plats men jag fortsätter tro att jag ligger på ägg ändå.

Funderar på att skaffa ägg av en annan sort och lägga under henne när hon nu ändå är "ruvsugen".
Gäller bara att hitta någon som har,skulle ju gärna ha svarta höns...och jag har sett en som värpte så vackert bruna ägg.Få se om jag har tur...och om "vår" tupp Silke har gjort sitt jobb så det blir i alla fall nån kyckling.

Ha det fint//Eva

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad om du vill lämna en kommentar, klicka på anonym om du inte har ett konto eller hemsida//Eva