Varför denna blogg?

Om konsten att försöka leva ett klimat & miljövänligt liv.

fredag 5 december 2014

Faster Stinas nissar & nassar

Jag tror att jag fått mycket av mitt bak och matlagningsintresse av min morfars syster, vi kallade henne alltid "Faster Stina".
Morfar hade många syskon och när både han och Stina blev änka/änkeman tidigt så flyttade de ihop.
Morfar bodde på ovanvåningen och Stina på bottenvåningen.
I ett rum bodde också de två ungkarlsbrorsorna.

Det var Stina som skötte maten, hon fanns alltid i köket där det alltid var varmt och luktade gott.
Sju sorters kakor och bulle och sockerkaka dukades alltid fram.
Man kunde sitta där på en pinnstol och bläddra i Hemmets Journal och Stina fixade i köket.

Jag har ett recept på de godaste pepparkakorna, kanske för att smaken också sitter ihop med minnen man har? Det här är ett rejält recept, det bakades ordentligt när det gjordes. Kanske är lagom att halvera eller ge bort en degklump till någon i present?



FASTER STINAS NISSAR & NASSAR

3 dl sirap
3 dl grädde
3,5 hg smör
4 hg brun farin
1 msk ingefära
2 msk kanel
1 tsk kryddnejlika
1 tsk kardemumma
1 msk bikarbonat
ca 1,5 kg vetemjöl

Rör sirap, grädde, smör, farin och det i lite ljumt vatten upplösta bikarbonatet
tillsammans ca ½ timma så massan blir smidig och porös.
Tillsätt kryddorna, samt 2/3 av mjölet.
Arbeta degen smidig och blank.
Låt den vila tills nästa dag(den kan verka lite lös men sätter sig)
Grädda en provkaka.
Grädda i god ugnsvärme. (ca 200 grader)
Låt svalna på plåten.



Min lilla bagare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad om du vill lämna en kommentar, klicka på anonym om du inte har ett konto eller hemsida//Eva