Varför denna blogg?

Om konsten att försöka leva ett klimat & miljövänligt liv.

måndag 10 mars 2014

Kläckresultat

Av de 22 äggen som låg i kläckaren blev det 14 st kycklingar.


Beräknad kläckdag var i lördags men redan i fredags tittade 3 stycken pigga ut.
På lördagen följdes de av sju stycken till och en åttonde som nästan tog sig ur ägget men sen dog.

Igår söndag var jag lite bekymrad då inget av de sex turkosa äggen hade fått minsta hålslag,sent om sider började ett få lite hål men sen hände inget.
De kycklingar som var kvar i kläckaren rullade runt ägget så hålet hamnade neråt,när jag plockade ut kycklingarna till en egen låda vände jag ägget och såg att det sipprade ut lite blod!
När nästan hela dagen gått utan att det hänt så mycket bestämde jag mig för att hjälpa till och pillade försiktigt bort lite skal.
Efter mycket väntan kom en liten matt kyckling ut.
När jag gick och la mig var jag inte säker på att den skulle klara sig.

2 stycken till kom ut på söndagen och ytterligare en natten till måndag,oxå den från ett turkost/grönt ägg.
Även den ser inte helt pigg ut, har svårt att stå på benen som liksom går ner i spagat.

Av Sabelpootäggen blev det 3 små sötnosar,2 ljusa och en mörk.





-Tuff frissa jag har va!

Jag låter de sista äggen ligga kvar i kläckaren dagen ut men har nog gett upp hoppet om fler små./Eva

1 kommentar:

  1. Grattis till de små!
    Jag hade kollat temperaturen med en annan säker termometer. Förlängd kläckning brukar bero på att det varit för kallt, benproblem kan komma av samma orsak.

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du vill lämna en kommentar, klicka på anonym om du inte har ett konto eller hemsida//Eva