Varför denna blogg?

Om konsten att försöka leva ett klimat & miljövänligt liv.

onsdag 6 juni 2012

Bra dag för parning?!

Jag går i väntans tider.

För ett tag sedan provade jag att göra en avläggare av mitt bisamhälle.
Jag tog några ramar med yngel och satte i en ny låda tillsammans med nya mellanväggar och några foderramar.
Detta gjordes på förmiddagen och lådan ställdes på spärrgaller ovanpå modersamhället.
Till kvällen tog jag bort lådan, nu med uppkrypna ambin,barnskötarna, som gått upp för att ta hand om "bebisarna".Lådan ställdes på en ny plats med flusteröppning på 1 cm.
Bina känner att de är utan drottning och matar upp några yngel till drottningceller.Typ.
Detta hade de gjort när jag kollade och i söndags eller måndags kläcktes en ny drottning.

När det är ca 20 grader och vindstilla väderlek ska hon ut för att para sig med några hundra drönare.

Så KANSKE har Söderängs nya drottning idag blivit med smått!?

Till höger samhället med 2 skattlådor på till vänster min lilla avläggare.

Ha det fint//Eva

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad om du vill lämna en kommentar, klicka på anonym om du inte har ett konto eller hemsida//Eva