Varför denna blogg?

Om konsten att försöka leva ett klimat & miljövänligt liv.

fredag 5 september 2014

Pumpatider

Nu är det pumpatider och ett av mina bästa recept som många brukar gilla är denna pumpakaka.
Det brukar ju vara rätt stora frukter och den håller sig delad i kylskåp hyfsat länge, men jag brukar passa på att göra ett pumpamos som jag fryser in i lagom portioner att ta upp och använda till tex denna kaka.


Från boken "Sju årstider i Majas kök" en av mina favoriter.

PUMPAKAKA MED ÄPPLE

300 g skalad pumpa
½ dl vatten att koka i


Smör till formen


100 g smör
3 ägg
2½ dl socker
3 dl mjöl
2 tsk kanel
2 tsk bakpulver
1 äpple

Skär pumpan i bitar koka mjuka i vattnet ca 15 min.Mosa bitarna till pure.
Sätt ugn på 175 g
Smörj o bröa en form.
Smält smöret.
Vispa ägg o socker poröst.
Blanda mjöl,bakpulver o kanel rör ned i smeten.
Skala o skär äpplet i små tärningar.
Rör i äppelbitarna,pumpapuren och det smälta smöret.
Häll smeten i ugnen,grädda i nedre delen i ca 40 min.


1 kommentar:

Jag blir så glad om du vill lämna en kommentar, klicka på anonym om du inte har ett konto eller hemsida//Eva