Varför denna blogg?

Om konsten att försöka leva ett klimat & miljövänligt liv.

tisdag 26 juni 2012

Länge leve drottningen!!

Min avläggare har nu en äggläggande drottning.Hurra!
Jag kollade häromdagen och det var full aktivitet och massor av yngel i olika stadier.De hade gjort slut på foderdegen jag hade fyllt ramfodraren med så jag gav dem ett halvt paket till för regniga dagar.
Trots regnvädret igår var en del bin från avläggaren ute och flög,det går ju åt en del vatten till ynglet så det kan ha varit det de var ute efter. I mitt "gamla" samhälle höll sig bina inne, de man såg satt vid flusteröppningen och viftade för fullt.De vill väl ha ner vattenhalten i nyindragen nektar.
När solen var framme lockade jättevallmon många bin som rullade runt inuti blomman

Om bara översta skattlådan blir täckt ska jag skatta och prova min slunga jag fått av en bekant.
Det är en gammal handvevad sak så jag kommer få träningsvärk i armarna.

 Precis som när man väntar barn ser man ju magar och barnvagnar överallt.
Nu ser jag artiklar om biodling lite varstans, visst är det mer reportage i media om bin.Hoppas många får upp ögonen för deras viktiga insats i naturen.
I Svenska Dagbladet har jag nyss läst dessa två artiklar,en om TRENDIG BIODLING I STAN
och en om företaget BEE URBAN som upplåter fadderskap av bikupor till företag i storstadsmiljö Läs om det HÄR.

Ha en fin dag//Eva


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad om du vill lämna en kommentar, klicka på anonym om du inte har ett konto eller hemsida//Eva